TOP 20 najbardziej dochodowych mleczarni na świecie w 2023
Jak poinformował niemiecki Top Agrar, znane są wyniki corocznego rankingu 20 najbardziej dochodowych mleczarni na świecie w roku 2023.
Pierwsze miejsce w rankingu zajęła francuska grupa mleczarska Lactalis. Drugie miejsce w zestawieniu przypadło w udziale Nestlé, natomiast na trzeciej pozycji uplasowała się Dairy Farms of America. Zarówno Arla Foods i Friesland Campina zaliczyły spadek o jedną pozycję. Czołową dwudziestkę zamyka Grupo Lala z Meksyku. W przypadku niemieckich mleczarni spadek na 15. miejsce odnotował Müller, a 18. pozycję utrzymała Deutsche Milchkontor.
- Lactalis (Francja),
- Nestlé (Szwajcaria),
- Dairy Farmers of America (Stany Zjednoczone),
- Danone (Francja),
- Yili (Chiny),
- Fonterra (Nowa Zelandia),
- Arla Foods (Dania/Szwecja),
- FrieslandCampina (Holandia),
- Mengniu (Chiny),
- Saputo (Kanada),
- Unilever (Holandia/Wielka Brytania),
- Schreiber Foods (Stany Zjednoczone),
- Savencia (Francja),
- Gujarat Cooperative Milk Marketing Federation ltd (Indie),
- Müller (Niemcy),
- Sodiaal (France),
- Agropur (Kanada),
- DMK (Germany),
- Froneri (Wielka Brytania),
- Grupo Lala (Meksyk).
Spadek dynamiki sprzedaży TOP 20 mleczarni na świecie w 2023
Jak wynika z raportu Rabobanku, dynamika sprzedaży w aktualnym raporcie jest niższa niż była w roku 2022. W latach 2022-2023 pierwsza dwudziestka wygenerowała łącznie wzrost o 0,3% w dolarach amerykańskich, natomiast w latach 2021-2022 było to 7,4%. W przeliczeniu na euro mleczarnie osiągnęły sprzedaż mniejszą o 2,3% w porównaniu do roku 2022, kiedy nastąpił wzrost o 21%.
Za powód niskiego wyniku uznawane są obniżki cen mleka w roku 2023 oraz umocnienie euro w stosunku do dolara amerykańskiego i spadki opłacalności w niektórych europejskich mleczarniach.
Jakie są prognozy dla światowego rynku mleka?
Mleczarie takie, jak Fonterra, Unilever i General Mills podjęły decyzję o skoncentrowaniu się na obszarach bardziej kluczowych i istotnych jednostkach biznesowych, co prawdopodobnie w niedługim czasie znacząco wpłyne na branżę.
Nowe strategie świadczą o tym, że globalne firmy posiadają wiele marek ponownie skupiają się na swojej podstawowej działalności.
Przeczytaj również:
Oprac. Justyna Czupryniak
Źródło: topagrar.com