Zacznijmy od bardzo gorącego tematu – przebiegu wizyty premiera w Mlekovicie.
– Z okazji jubileuszu 30-lecia marki Mlekovita, 6 września 2022 r. centralę Grupy Mlekovita odwiedził prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki. Po powitaniu, wraz z premierem udaliśmy się na spotkanie z radą nadzorczą Mlekovity oraz zaproszonymi gośćmi: posłem na sejm Lechem Kołakowskim, starostą wysokomazowieckim Bogdanem Zielińskim, burmistrzem Miasta Wysokie Mazowieckie Jarosławem Siekierką i wójtem Gminy Wysokie Mazowieckie Krzysztofem Krajewskim. Po rozmowach biznesowych premier Mateusz Morawiecki zwiedził jedną z ostatnich inwestycji Grupy Mlekovita: największe i najnowocześniejsze centrum logistyczne w mleczarstwie, otwarte we wrześniu 2021 r. Przed tym obiektem odbyła się też konferencja prasowa premiera.
Jakie ważne tematy poruszył premier na spotkaniu z prezesem Dariuszem Sapińskim – także w rozmowach nieoficjalnych – oraz z radą nadzorczą?
– Wizyta prezesa Rady Ministrów Mateusza Morawieckiego była okazją do poruszenia wielu istotnych tematów, nie tylko z zakresu mleczarstwa. Przedstawiłem premierowi szereg zagadnień, wraz z radą nadzorczą rozmawialiśmy z nim również o wyzwaniach stojących przed branżą mleczarską, rolnictwem i całą polską gospodarką. A także o spółdzielczości mleczarskiej, doceniając obecnie obowiązujące prawo spółdzielcze. Mlekovita systematycznie podnosi sobie poprzeczkę. Rosnące z roku na rok przychody, wzrastająca sprzedaż krajowa i eksportowa skłaniają nas do podejmowania kolejnych efektywnych inwestycji. W rozmowach z premierem poruszone zostały zatem także inne tematy – wyzwań w handlu krajowym i zagranicznym oraz planowanych przez Grupę Mlekovita inwestycji, w tym tych prośrodowiskowych.
Czy poruszono kwestię wysokiej ceny energii elektrycznej, gazu i innych nośników energetycznych?
– Temat cen energii elektrycznej i gazu jest obecnie niewątpliwie problemem najwyższej wagi. Wszak rosnące ceny mediów energetycznych przekładają się na ceny innych towarów i usług. To zaś powoduje, że rosną koszty produkcji, a wraz z nimi – ceny produktów żywnościowych, co w konsekwencji odbija się finalnie na konsumentach, ale też na przychodach rolników. Mlekovita jest jednak przygotowana na dywersyfikowanie źródeł energii. Dysponujemy nie tylko energią zewnętrzną, ale obok węgla czy gazu posiadamy możliwości w zakresie wykorzystania oleju opałowego lekkiego oraz „zielonej energii” pochodzącej ze słońca i oczyszczalni ścieków. Obecnie kończymy budowę nowej oczyszczalni, która zwiększy dodatkową produkcję energii elektrycznej oraz ciepła. W chwili obecnej uruchamiamy farmę fotowoltaiczną, z której wyprodukowana energia elektryczna stanowić będzie ok. 16% zapotrzebowania na energię elektryczną Fabryki Proszków Mlecznych. Dalsze działania inwestycyjne w zakresie wykorzystania biogazu z oczyszczalni ścieków i produkcja energii elektrycznej z kogeneracji zapewni łącznie pokrycie na energię elektryczną w 30% ogólnego zapotrzebowania zakładu centrali. Własna produkcja energii elektrycznej pozwoli złagodzić skutki wahań jej cen. Wpłynie też na zwiększenie konkurencyjności Mlekovity w stosunku do zagranicznych koncernów.
Można prosić o informacje o wynikach ekonomicznych, które osiągnęła Mlekovita w tym roku?
– Mlekovita od lat cieszy się największą dynamiką przychodów w mleczarstwie. Pomimo trudnej sytuacji rynkowej, w 2021 roku osiągnęła kolejny rekord – przekroczyła 6 mld zł przychodu, a na zakończenie 2022 r. prognozujemy kolejny, znacząco przekraczający ubiegłoroczny rekord przychodów. Tylko za 8 miesięcy 2022 r. zanotowaliśmy ponad 50% wzrostu przychodów ze sprzedaży w stosunku do tego samego okresu roku 2021. Na eksport do 167 krajów świata przeznaczamy ok. 35% produkcji, również osiągając rekordowe wyniki – w 2022 r. w stosunku do 2021 r. sama sprzedaż eksportowa wzrosła o ponad 43% za pierwsze 8 miesięcy. Takie wyniki to zasługa m.in. obserwacji rynku i odpowiedzi na jego potrzeby, a także wynik konsekwentnych inwestycji w rozwój bazy technicznej, technologicznej i produktowej. Warto tu przypomnieć najistotniejszą z ubiegłorocznych inwestycji, czyli największe i najnowocześniejsze centrum logistyczne w mleczarstwie, otwarte we wrześniu 2021 r., które przyczynia się do znaczącego usprawnienia dystrybucji. Nowy obiekt obejmuje: magazyny chłodnicze, mroźnię oraz magazyn z przeznaczeniem technicznym, a wraz z infrastrukturą zajmuje powierzchnię 1,5 hektara. Łączna liczba miejsc paletowych wynosi 17 tysięcy. Jego budowa trwała zaledwie rok i w całości została sfinansowana ze środków własnych (45 mln zł).
Czy Mlekovita ma kłopoty z dynamiką skupu mleka?
– Nie ma takich kłopotów. Możliwości produkcyjne największej w Europie Środkowo-Wschodniej Grupy Mlekovita z roku na rok rosną. Hodowcy również pracują nad tym, by wydajność ich stad była większa. Nasz kraj, a zwłaszcza region, w którym Grupa Mlekovita ma swoją centralę, ma korzystne warunki do produkcji mleka, w związku z czym przewidujemy, że produkcja nadal będzie rosła. Mamy znakomitych hodowców, zmodernizowane, unowocześniane i nadal rozwijające się gospodarstwa zainteresowane ich powiększaniem oraz pracowitość, przedsiębiorczość i wielką zaradność hodowców – dostawców mleka do Mlekovity. To wszystko to nie przypadek, ale ciężka praca i wytrwałość, a przede wszystkim miłość i pasja do ziemi i hodowli. Dlatego dynamika skupu rośnie, nawet pomimo kryzysów i kolejnych wyzwań stojących przed dostawcami, m.in. związanych z rosnącymi kosztami produkcji.
Czy zaplanowany wcześniej program inwestycyjny przebiega bez większych zakłóceń?
– Oczywiście, że tak. Mlekovita systematycznie się rozwija, co jest możliwe m.in. dzięki dokonywanym inwestycjom w rozwój bazy technicznej, technologicznej i produktowej, na które w 2021 r. przeznaczyliśmy blisko 85 mln zł, w tym 45 mln zł na otwartą we wrześniu największą z ubiegłorocznych inwestycji, czyli największe i najnowocześniejsze centrum logistyczne w mleczarstwie. Przez ostatnią dekadę zainwestowaliśmy ponad 1,1 miliarda złotych (w latach 2010–2021). Nie spoczywamy jednak na laurach. Nie możemy się zatrzymać – zależy nam bowiem nie tylko na utrzymaniu pozycji lidera, ale i byciu jeszcze lepszym, na rozwoju firmy globalnej. Planujemy kolejne inwestycje, w tym produktowe.
Jak obecnie wygląda oferta produktowa z uwzględnieniem tegorocznych nowości?
– Dysponujemy unikalnym wyborem ponad 1555 produktów, co stawia nas na pierwszym miejscu w Europie. W tym roku pojawiły się w naszej ofercie już 22 nowości, w tym takie innowacyjne produkty, jak termizowana śmietana Polska 18% w jedynej na polskim rynku funkcjonalnej formie tuby, która sprawdzi się w wielu kulinarnych zastosowaniach. Czy też Favita w wygodnych plastrach, w trzech połączeniach smakowych: szpinak i czosnek, chrzan i koperek oraz papryka. Nowością 2022 są też Wypasione caffe latte i cappuccino – mleczno-kawowe napoje, stanowiące alternatywę dla tradycyjnie parzonych kaw oraz wyczekiwana przez konsumentów śmietanka 30% bez laktozy – idealna do ubijania, dekorowania i przygotowywania deserów. O kolejne dwa warianty rozszerzyła się linia batoników twarogowych MiaMu – popularne smaki: waniliowy i truskawkowy są teraz dostępne w polewie toffi. W kategorii produktów fermentowanych pojawił się jogurt Polski w wygodnej i ekonomicznej formie: w butelce 1 kg w trzech smakach: naturalnym, truskawkowym i karmelowym, a w linii Super Body Active: skyr – jogurt typu islandzkiego w porcji 500 g w trzech wariantach: naturalnym, truskawkowym i brzoskwinia – marakuja. Na wiosnę i lato 2022 przygotowaliśmy lody bez laktozy w najpopularniejszym śmietankowym smaku w porcjach 200 ml i rodzinnym litrowym opakowaniu oraz Favitę w wersji idealnej do grillowania i sałatek.
Marka Mlekovita jest marką wagi superciężkiej – zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym!
– Mlekovita jest motorem napędowym i wzorem dla rynku, na którym wygrywa przede wszystkim jakością i smakiem. W ten sposób daje bezpieczeństwo rolnikom – dostawcom, którym gwarantuje odbiór mleka i terminową zapłatę, dzięki czemu mogą myśleć o długoterminowych inwestycjach w swoje gospodarstwa i stada. Mlekovita to też stabilność pracy dla zatrudnionych zarówno w regionie, w centrali Grupy Mlekovita, jak i w całej Polsce. Finalnie to pewność konsumentów, że w sklepach nie zabraknie ich ulubionych polskich produktów nabiałowych – najwyższej jakości polskiej żywności. Wszystko to napędza rozwój całej polskiej gospodarki i dobrobyt polskiego społeczeństwa – szacujemy, że dzięki pracy w naszej firmie, dla naszej firmy i z naszą firmą, utrzymuje się ponad milion osób, stanowiących całe zaplecze osobowe firmy: są to nie tylko rolnicy – dostawcy mleka i pracownicy, ale szereg firm współpracujących, całe otoczenie biznesowe i ich rodziny.
W tym roku obchodziliśmy 30. rocznicę funkcjonowania na rynku marki Mlekovita.
– Ta marka, której jestem pomysłodawcą, jest jednym z istotnych czynników naszego sukcesu rynkowego. Od początku pracy dążyłem do stałego jej rozwoju – zdobywania rynków międzynarodowych i umacniania pozycji poprzez profesjonalizm oraz najwyższą jakość oferowanych produktów. Marka Mlekovita to siła napędowa konkurencyjności, symbol jakości, wiodącej pozycji na rynku, prestiżu oraz uznania. Pomaga nie tylko podtrzymać dobre relacje z klientami, ale i zdobywać nowych. Marka Mlekovita wiedzie konsumentów ku naszym markowym produktom, za którymi kryje się jakość i smak. A także informuje, że jesteśmy wiarygodnym partnerem biznesowym i warto nam zaufać. Wszak nasze innowacyjne produkty, cenione i dostosowane do gustu konsumentów, dostarczamy nie tylko do sklepów w całej Polsce, ale także do 167 krajów na świecie. Jestem wręcz przekonany, że za kolejne 30 lat Mlekovita nadal będzie liderem – już nie tylko w Europie Środkowo-Wschodniej, ale też w globalnym wymiarze!
Wkład Mlekovity w rozwój polskiego mleczarstwa i prokonsumenckie działania są systematycznie doceniane przez ekspertów, handlowców – no i rzecz najważniejsza – przez konsumentów!
– Tak. Mlekovita jest doceniana jako lider branży i co roku zasypywana licznymi nagrodami. W tym roku po raz kolejny sięgnęła po najwyższe laury w Rankingu Spółdzielni Mleczarskich, organizowanym przez Polską Izbę Mleka oraz w Ogólnopolskim Rankingu Najlepszych Spółdzielni Mleczarskich, zainicjowanym przez redakcję „Dziennika Gazety Prawnej”. Również po raz kolejny Mlekovita została uhonorowana tytułem Najcenniejszej Polskiej Marki w zestawieniu przygotowywanym przez redakcję „Gazety Finansowej”. Okazała się też najwyżej notowanym przedstawicielem branży spożywczej w rankingu 100 największych polskich eksporterów oraz najwyżej notowanym przedstawicielem sektora mleczarskiego w rankingu 200 największych polskich firm w zestawieniach przygotowywanych przez redakcję tygodnika „Wprost”. W czerwcu podczas uroczystości w Pałacu Lubomirskich Mlekovita otrzymała tytuł „Ambasadora Polskiej Gospodarki” w kategorii Firma Globalna. Ponadto w 12. edycji konkursu „Złoty Paragon – Nagroda Kupców Polskich” certyfikat „Złoty Paragon 2022 – Lider Sprzedaży” zdobyło masło Polskie ekstra 200 g, a w czołówce konkursu znalazły się również: ser Sokół w plastrach 150 g (kategoria: sery żółte twarde) i mleko Wypasione 3,2% 1 l (mleko). Podczas targów Polagra w Poznaniu, które odbywać się będą od 26 do 28 września, Mlekovita po raz kolejny odbierze Złote Medale – tym razem dla rekordowej liczby produktów.
* * *
Prestiżowe nagrody odebrał też prezes zarządu Grupy Mlekovita Dariusz Sapiński. Został odznaczony Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudę, uhonorowany został również prestiżowym Orłem „Wprost” za swój wkład w rozwój firmy i polskiej gospodarki.
Dziękujemy za rozmowę.
Zdjęcia: Mlekovita
Artykuł ukazał się w Tygodniku Poradniku Rolniczym 39/2022 na str. 88. Jeśli chcesz czytać więcej podobnych artykułów, już dziś wykup dostęp do wszystkich treści na TPR: Zamów prenumeratę.