Mimo pandemii koronawirusa, Mlekovita z rekordowym przychodem
2020 rok ze względu na epidemię COVID-19 nie był łaskawy zarówno dla ludzi, jak i dla gospodarki, w tym także dla branży mleczarskiej. Jednak mimo tak nieprzychylnych okoliczności i niepewnej sytuacji rynkowej, Grupa Mlekovita zakończyła go z rekordowym przychodem ponad 5,5 mld zł.
– Rekordowe przychody, które w minionym roku przekroczyły 5,5 miliarda złotych, są zasługą m.in. obserwacji rynku i odpowiedzi na jego potrzeby – zwłaszcza te zmieniające się wraz z dynamicznie zmieniającą się sytuacją rynkową – wyjaśnia Dariusz Sapiński, prezes Grupy Mlekovita.
Prezes Sapiński dodaje, że na przychód złożyły się także odpowiednio zaplanowane i realizowane inwestycje oraz praca 5 tys. wykwalifikowanych pracowników.
Dariusz Sapiński podkreśla także rolę 15 tys. rolników, którzy dostarczyli łącznie 8 milionów litrów mleka do zakładów Mlekovity.
Jak wyglądał rekordowy rok 2020 w Grupie Mlekovita w liczbach?
- Wartość eksportu wyniosła prawie 1,3 mld zł,
- Skup mleka przekroczył poziom 2,3 mld litrów,
- Mlekovita sprzedaje swoje produkty w 167 krajach świata, do których trafia 35% wytwarzanych przez grupę produktów.
- 150 kontenerów z towarami mlecznymi Mlekovity CODZIENNIE trafia poza granice Polski.
- Aż 60 mln l mleka, 8 tys. ton serów, 6 tys. ton masła, 10 tys. ton proszków mlecznych MIESIĘCZNIE trafia na rynki zagraniczne oraz rynek krajowy.
- W ramach rządowego kontraktu z Algierią Grupa jest światowym liderem w dostarczaniu odtłuszczonego mleka w proszku.
W co zainwestowała ostatnia Mlekovita?
W roku 2020 Grupa Mlekovita około 100 mln złotych przeznaczyła na rozwój techniczny, technologiczny i produktowy:
- Najwięcej środków przeznaczono na budowę mroźni wraz z magazynami i infrastrukturą w centrali w Wysokiem Mazowieckiem.
- W Pilicy uruchomiono pierwszą w Polsce linię technologiczną do produkcji batoników twarogowych.
- Zakład w Świeciu powiększył się o linię produkcyjną mleka zagęszczonego w tubkach i kajmaku.
- Budowa kotłowni gazowej i elektrociepłowni w filii w Trzebownisku na Podkarpaciu.
- Wybudowanie elektrociepłowni w zakładzie w Lubawie oraz nowej kotłowni gazowej w zakładzie w Morągu,
- Redukcja wykorzystywanych tworzyw sztucznych w opakowaniach aż o 100 tys. kg rocznie, poprzez m.in. zmniejszenia grubości folii w opakowaniach sera w plastrach czy wprowadzenie kubków z bezpośrednim nadrukiem etykiety dla jogurtu naturalnego.
- Pandemia koronawirusa znacząco wpłynęła na zwiększenie bezpiecznych zakupów w sieci. Dlatego Mlekovita y i uruchomiła dwa sklepy internetowe, w których można kupić produkty Grupy, ale także innego rodzaju artykuły spożywcze i przemysłowe.
Jakie są plany Mlekovity na rozwój w najbliższym czasie?
– W nowym roku czekają nas z pewnością nowe wyzwania, którym trzeba będzie sprostać. Oprócz nadal panującej pandemii, to także rosnące koszty działalności, w tym związane ze wzrostem kosztów pracy i energii. Niestabilny kurs złotego to zaś wyzwanie głównie w zakresie eksportu – podkreśla Dariusz Sapiński.
Natalia Marciniak-Musiał
Fot. Archiwum TPR