Dariusz Sapiński chce zniesienia zakazu handlu w niedzielę i szybszego rozliczania się sieci handlowych za żywność
Dariusz Sapiński, prezes Grupy Mlekovita wystosował list do Jadwigi Emilewicz, wicepremier i minister przedsiębiorczości. W piśmie, w imieniu branży rolno-spożywczej prosi, aby ze względu na specyficzną sytuację rynkową spowodowaną epidemią COVID-19 oraz trudną sytuację przetwórców z branży rolno-spożywczej wprowadzić nowe regulacje w tzw. tarczy antykryzysowej, które wzmocniłyby m.in. przetwórców żywności.
Główny postulat zgłoszony przez Dariusza Sapińskiego to „wprowadzenie w obrocie towarowym, obowiązującego, obligatoryjnego 14-dniowego terminu płatności za dostarczone produkty do tzw. sektora handlu nowoczesnego (tzw. sieci handlowe)".
Postuluje również, aby firmy mogły skorzystać ze wsparcia w ramach tarczy antykryzysowej wyłącznie w sytuacji, gdy będzie ono na bieżąco regulowały swoje zobowiązania.
Kolejny punkt, który miałby poprawić kondycję branży rolno-spożywczej, to całkowite zniesienie zakazu handlu w niedzielę.
Dariusz Sapiński wysłał list do minister Jadwigi Emilewicz w sprawie zmian w tarczy antykryzysowej
Skrócenie terminów płatności za żywność poprawi kondycje finansową przetwórców i rolników
Jak uzasadnia prezes Mlekovity, obecnie w obrocie handlowym maksymalny termin płatności to aż 60 dni. Z tego powodu sieci handlowe mogą obracać pieniędzmi, które powinny już dawno trafić do przetwórców żywności.
Zdaniem Sapińskiego, sieci handlowe wykorzystują producentów żywności jako „banki” do praktycznie bezkosztowego finansowania.
„Przedsiębiorstwa nie stać na takie kredyty kupieckie” – podkreśla prezes Mlekovity.
Według Dariusza Sapińskiego wprowadzenie 14-dniowego terminu płatności przez sieci handlowe za żywności znacznie poprawi kondycję finansową zarówno zakładów przetwórczych, jaki i polskich gospodarstw rolnych. Wiele z przedsiębiorstw czy spółdzielni mleczarskich, dzięki temu, nie musiałaby uzyskiwać kredytów obrotowych w bankach.
Mlekovita: rekordowy wzrost eksportu produktów mlecznych
Grupa Mlekovita pochwaliła się ostatnia, że mimo kryzysu Grupa odnotowała rekordowy wzrost eksportu produktów mlecznych. W I kwartale 2020 r. wyeksportowała produkty o wartości aż 400 mln złotych, czyli aż o 30 % więcej niż w analogicznym okresie 2019 r.
Jak zauważa Dariusz Sapiński, prezes Grupy Mlekovita, taki sukces to zasługa zarówno pracowników mleczarskiego giganta, jak i 15 000 polskich rolników, którzy dostarczają codziennie 8 milionów litrów mleka.
Więcej na ten temat w artykule:
Mlekovita zwiększyła o 30% eksport produktów, mimo kryzysu
Paweł Mikos