Awaria systemów ARiMR. Rolnicy nie mogą skorzystać m.in. z eWniosekPlus i eWoP
Od kilku dni są poważne problemy z dostępnością do systemów informatycznych i aplikacji ARiMR. Pierwsze utrudnienia pojawiły się 31 października. Przez kilka godzin nie działał Portal IRZplus. Następnie 3 listopada w piątek wieczorem nie działały aplikacje eWniosekPlus, Portal IRZplus, Portal eWoP i Platforma Aplikacyjna.
Kolejnego dnia, 4 listopada, od godz. 7.00 do 20.00 niedostępne były aplikacje eWniosekPlus i eWoP. Wtedy ARiMR tłumaczyła to koniecznością przeprowadzenia prac konserwacyjnych systemu.
Natomiast dziś rano ARiMR przyznała, że aplikacje eWniosekPlus, Portal eWoP uległy awarii. Nie wiadomo, kiedy rolnicy będą mogli z nich korzystać.
Rolnicy oburzeni. „Za niekompetencje urzędników jak zwykle obrywa rolnik”
Rolnicy są oburzeni problemami z aplikacjami ARiMR, bo utrudnia im to pracę. Nie mogą zgłosić zwierząt do rejestru, złożyć wniosku z PROW, czy sprawdzić wysokości dopłat bezpośrednich.
- To są jakieś kpiny. Od kilku lat non stop są jakieś problemy z tymi aplikacjami. Co za informatycy tam pracują, że nie potrafią naprawić błędów? Przecież my tych aplikacji potrzebujemy na co dzień. Ale nikogo to nie obchodzi, a za niekompetencje urzędników jak zwykle obrywa rolnik – denerwuje się nasza Czytelniczka, pani Danuta.
ARiMR zerwała umowę z firmą odpowiedzialną za system informatyczny
Nie wiemy, jaka jest przyczyna awarii systemów ARiMR, ale warto przypomnieć, że pod koniec sierpnia, na 1,5 miesiąca przed rozpoczęciem wypłat zaliczek dopłat bezpośrednich ARiMR zerwała umowę z firmą odpowiedzialną za system informatyczny. Agencja tłumaczy, że rozwiązała umowę, ponieważ pojawiło się ryzyko, że nie będzie można wypłacić rolnikom pieniędzy. Zagrożonych było w sumie 21 mld zł.
- Podstawą rozwiązania umowy było wystąpienie ważnych przyczyn leżących po stronie wykonawcy, powodujących realne i istotne ryzyko braku możliwości wypłat na rzecz beneficjentów środków finansowych (dopłat bezpośrednich i obszarowych finansowanych w większości z budżetu Unii Europejskiej) w ramach kampanii 2023, w łącznej kwocie ok. 21 mld zł – zaznaczyła ARiMR i poinformowała, że zleciła obsługę systemu informatycznemu Asseco Poland.
Rolnicy mają pod górkę z aplikacjami. Suszowa do tej pory szwankuje
Niedziałające aplikacje ARiMR to nie jedyny problem, z jakimi muszą zmagać się w ostatnim czasie rolnicy. Do tej pory szwankuje aplikacja suszowa, a jest to jedyne narzędzie zgłaszania strat suszowych. Z tego powodu resort rolnictwa wydłużył termin składania wniosków o szacowanie strat do 17 listopada. Ale część rolników nadal ma kłopot ze złożeniem dokumentów.
Kamila Szałaj