Jak podaje resort rolnictwa, w miejsce dotychczasowej płatności do roślin wysokobiałkowych wprowadzono dwie oddzielne płatności:
- do roślin strączkowych przeznaczonych na ziarno,
- do upraw paszowych.
Pierwsza przysługiwać będzie do uprawy łubinów, soi, grochu pastewnego oraz bobiku, pod warunkiem że zbierze się z nich ziarno. Płatność zmieni się wraz z powierzchnią uprawy. Wyższą stawkę przewidziano do pierwszych 75 ha, a dla pozostałych – niższą. Druga płatność, czyli do upraw paszowych, obejmie natomiast takie gatunki, jak: esparceta, komonica, koniczyny, lędźwian, lucerna, nostrzyk, seradela i wyka. Będzie przysługiwała maksymalnie do 75 ha. Z zastrzeżeniem, że uprawy nie zostaną przyorane.
Nie zmieniono również puli na dopłaty do młodego bydła i krów. W obu sektorach płatność będzie przyznawana rolnikom utrzymującym co najmniej 3 sztuki zwierząt i będzie wypłacana maksymalnie do 20 sztuk (teraz jest do 30 sztuk). Zdaniem resortu utrzymanie dotychczasowych kopert finansowych pozwoli na zwiększenie stawek do pierwszych 20 sztuk zwierząt kwalifikujących się do wsparcia, dzięki czemu grupa gospodarstw, w której odnotowuje się systematyczny spadek liczby stad, otrzyma wyższą płatność.
W przypadku płatności do owiec ustalono nowy okres przetrzymywania zwierząt kwalifikujących się do wsparcia: od 15 marca do 15 kwietnia roku składania wniosków.
Z płatności do owoców miękkich wyłączono natomiast maliny. Powodem zmiany jest istotna poprawa zarówno opłacalności ich produkcji, jak i umocnienie pozycji polskich producentów na rynku międzynarodowym.
W przybliżeniu o 1/3 zmniejszono kopertę finansową na dopłaty do pomidorów, motywując to m.in. wzrostem produkcji w latach 2014 i 2015.
Dobra zmiana dotyczy producentów buraków cukrowych. Postanowiono, że wsparcie będzie przyznawane do powierzchni uprawy wszystkich buraków, a nie tylko kwotowych. Ma to związek ze zniesieniem kwotowania produkcji cukru od 2017 r. w całej Unii Europejskiej.
Powyższe zmiany są podyktowane zastrzeżeniami Komisji Europejskiej do części płatności związanych z produkcją stosowanych w Polsce w latach 2015–2016. Sugerowano, że stosowanie niektórych płatności służy stymulowaniu zwiększania produkcji w danym sektorze, a to nie jest ich celem.
Zgodnie z przepisami unijnymi ta forma płatności może być stosowana jedynie w sektorach o szczególnym znaczeniu gospodarczym, społecznym lub środowiskowym, które znajdują się w trudnej sytuacji i jedynie w zakresie niezbędnym do utrzymania produkcji na poziomie z lat 2009–2013. ms