StoryEditorWiadomości rolnicze

Czy powstanie superfundusz promocji produktów rolnych?

01.08.2022., 15:08h
Poseł Jarosław Sachajko proponuje powstanie jednego superfunduszu promocji żywności. Przekonuje także resort rolnictwa do zmian w zasadach jego zarządzania. Organizacje rolnicze protestują. Za wyjątkiem jednej…

Sprawa zlikwidowania obecnych 9 funduszy promocji i stworzenia jednego po raz pierwszy ujrzała światło dzienne na początku 2018 r. Autorem ustawy był poseł Jarosław Sachajko, który przekonywał, że pieniądze są wydawane nieefektywnie i nie przekładają się na wzrost spożycia konkretnych artykułów rolnych oraz ich eksportu.

Zgodnie z zasadą dyskontynuacji, parlament kończąc swoją kadencję, zamyka prace nad wszystkimi projektami, nad którymi pracował a zamknięte projekty nie są przekazywane nowo wybranemu parlamentowi. Tak też się stało z ustawą posła Sachajki.

Poseł Sachajko przekonuje do powstania superfunduszu promocji żywności

Jak informuje dziennik „Rzeczpospolita”, Jarosław Sachajko wrócił do pomysłu ustawy i przekonuje do niej ministerstwo rolnictwa. Ale są pewne modyfikacje. W nowej wersji ustawy pojawia się np. rada nadzorcza funduszu. Jej członków będzie wybierał minister rolnictwa spośród osób wskazanych przez rektorów uczelni rolniczych. Projekt ustawy jest obecnie konsultowany z ministerstwem rolnictwa i jego ostateczna wersja nie została skierowana do Sejmu.

Organizacje rolnicze przeciwne likwidacji obecnych funduszy promocji

Ale pomysł J. Sachajko nie podoba się organizacjom rolniczym, które podkreślają, że pieniądze z funduszy promocji pochodzą od rolników i przez nich powinny być zarządzane, a nie przez osoby wyznaczone przez MRiRW.

Pikanterii sprawy dodaje fakt, że za wprowadzaniem takich zmian opowiada się tylko jedna organizacja rolnicza a mianowicie  Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych Rolników i Organizacji Rolniczych. Jak przypomina „Rzeczpospolita” jej szefem Sławomir Izdebski, który dwa lata temu został skazany na cztery i pół roku więzienia za oszukanie na blisko 2 mln zł około 40 osób, którym nie zapłacił za towary w ramach grupy producenckiej.

Co o funduszach promocji żywności sądzi NIK?

W swoim raporcie na temat funkcjonowania funduszy promocji Najwyższa Izba Kontroli podkreśliła, że fundusze promocji spełniają społecznie pozytywną rolę i przyczyniają się do popularyzacji polskich produktów rolno-spożywczych w innych krajach i przez to do wzrostu ich eksportu. Ale jednocześnie NIK skrytykował wysokie i rosnące z roku na rok koszty obsługi funduszy promocji.

oprac. wk
Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
02. listopad 2024 16:53