To zależy od tego, czy nabycie tej działki poprawi warunki zagospodarowania Pana nieruchomości. Ponadto istotne jest to, czy do gminnego gruntu nie przylegają też inne działki. W myśl art. 37 ust. 2 pkt 6 Ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, zwolnienie od trybu przetargowego zbycia nieruchomości gminnej lub będącej własnością Skarbu Państwa zależne jest od łącznego spełnienia warunków. Są nimi niezbędność nieruchomości (jej części) do poprawy warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej oraz brak możliwości jej samodzielnego zagospodarowania. Oceny tej dokonuje właściciel nieruchomości, czyli organ SP lub jednostki samorządu terytorialnego.
Jak stwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z 15 listopada 2016 r. (sygn. akt: II SA/Bk 629/16), poprawa warunków zagospodarowania, o której mowa w ww. przepisie powinna być rzeczywista, możliwa i aktualna. Sam fakt przylegania działek do siebie nie tworzy jeszcze sytuacji funkcjonalnego ich powiązania. Stan ten należy oceniać z uwzględnieniem okoliczności indywidualnej sprawy.
Należy też pamiętać o tym, że bezprzetargowa sprzedaż na podstawie art. 37 ust. 2 pkt 6 ww. ustawy może mieć miejsce jedynie wtedy, gdy tylko jedna osoba może być zainteresowana kupnem. Wtedy organizowanie przetargu nie miałoby sensu. Jeśli jednak zainteresowanych może być więcej i sprzedawana nieruchomość lub część nieruchomości może mieć związek funkcjonalny z więcej niż jedną nieruchomością przyległą, taki tryb sprzedaży jest niedopuszczalny. Konieczne jest więc w każdym przypadku ustalenie, czy istnieją inne nieruchomości, których właściciele mieliby prawo wystąpienia do organu z wnioskiem o sprzedanie nieruchomości na poprawę warunków zagospodarowania własnej działki.
Organ Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, wiedząc, iż kupnem nieruchomości mogą być zainteresowane inne podmioty, zamiast informować ich o toczących się rozmowach, winien podjąć działania zmierzające do sprzedania tej nieruchomości w drodze przetargu. Tak wynika m.in. z wyroku Sądu Najwyższego z 6 marca 2009 r. (sygn. akt: II CSK 589/08). SN uznał w nim, że bezprzetargowy tryb sprzedaży nie ma zastosowania w sprawie, w której nabycie działki zmierza do poprawienia warunków nie jednej nieruchomości przyległej, ale przynajmniej dwóch. Gdy więc możliwość poprawienia warunków odnosi się do większej liczby nieruchomości, musi być przeprowadzony przetarg, a umowa zbycia zawarta bez przetargu jest bezwzględnie nieważna.
Jeśli zatem istnieje możliwość realnej poprawy warunków zagospodarowania tylko Pana nieruchomości przyległej do działki gminnej oraz jeśli ta działka nie może być zagospodarowana samodzielnie, można w stosunku do niej zastosować tryb zbycia bezprzetargowego.
Alicja Moroz
Alicja Moroz