Kto może wymeldować osobę?
Osoba, która jest zameldowana, może się zawsze wymeldować sama, składając odpowiedni wniosek. Jeśli tego nie zrobi, stosowny wniosek do urzędu gminy może złożyć właściciel nieruchomości.
Kto wydaje decyzję o wymeldowaniu?
Artykuł 35 ustawy z 24 września 2010 r. o ewidencji ludności określa, że organ gminy wydaje, z urzędu lub na wniosek właściciela lub podmiotów wskazanych w art. 28 ust. 2, decyzję w sprawie wymeldowania obywatela polskiego, który opuścił miejsce pobytu stałego albo opuścił miejsce pobytu czasowego przed upływem deklarowanego okresu pobytu i nie dopełnił obowiązku wymeldowania się.
Jakie obowiązki ciążą na organie prowadzącym postępowanie o wymeldowanie?
Naczelny Sąd Administracyjny w orzeczeniu z 17 lipca 2020 r. (sygn. akt: II OSK 391/20) orzekł, że obowiązkiem organu prowadzącego postępowanie o wymeldowanie jest wyjaśnienie nie tylko, czy osoba wymeldowywana przebywa w danym miejscu, ale jeśli w lokalu nie przebywa, to jakie były przyczyny jej wyprowadzenia się i czy całokształt okoliczności wskazuje, że wyprowadzenie to ma charakter trwały.
Z kolei Wojewódzki Sąd Administ...