Europejczycy za WPR
Komisja Europejska przeprowadziła badanie „Eurobarometr”. Wynika z niego, że zdecydowana większość Europejczyków popiera Wspólną Politykę Rolną i dopłaty dla rolników. Ponad 70 proc. obywateli UE uważa, że Unia dzięki WPR wypełnia swoją rolę w dostarczaniu bezpiecznej i zdrowej żywności.
Poza tym około siedmiu na dziesięciu respondentów uważa, że WPR przyczynia się do zrównoważonego zarządzania zasobami naturalnymi (72 proc.), rozwoju badań naukowych i rozwiązań cyfrowych wspierających rolnictwo i sektor spożywczy (71 proc.) oraz wzmocnienia roli rolników w łańcuchu żywnościowym (70 proc.).
Dodatkowo Europejczycy ocenili, że pobudzanie inwestycji i wzrostu oraz tworzenie miejsc pracy w rolnictwie i sektorze spożywczym (70 proc.), pomoc w walce ze zmianą klimatu (70 proc.) i zapewnienie rozsądnych cen żywności (69 proc.) to również kluczowe elementy WPR.
Ponad sześciu na dziesięciu respondentów uważa też, że WPR pomaga zmniejszyć dysproporcje regionalne (66 proc.) i zachęca młodych ludzi do dołączania do sektora rolniczego (63 proc.).
Dopłaty dla rolników. Co sądzi o nich społeczeństwo?
Komisja Europejska podała też, że większość obywateli UE ocenia, iż poziom wsparcia finansowego dla rolników w celu stabilizacji ich dochodów jest właściwy. Blisko dziewięć na dziesięć (88 proc.) osówb opowiada się za tym, aby UE kontynuowała dopłaty dla rolników za prowadzenie praktyk rolniczych korzystnych dla klimatu i środowiska.
Umowy handlowe UE to sukces?
Społeczeństwo UE postrzega też umowy handlowe UE jako sukces. Zdecydowana większość uważa, że przynoszą one znaczne korzyści rolnictwu i konsumentom. 76 proc. respondentów zgadza się, że umowy te zapewniają dywersyfikację rynków i dostaw produktów rolnych w UE. Ponad siedem na dziesięć osób ocenia, że umowy handlowe zwiększają eksport unijnych produktów rolnych na całym świecie (73 proc.).
Ponad połowa obywateli UE rozponaje logo rolnictwa ekologicznego
Większość Europejczyków (56 proc.) rozpoznaje też logo rolnictwa ekologicznego. Natomiast logo chronionego oznaczenia geograficznego (ChOG) i chronionej nazwy pochodzenia (ChNP) nie jest jeszcze dobrze rozpoznawalne.
Badanie Eurobarometru pt. "Europejczycy, rolnictwo i WPR" przeprowadzono we wszystkich 27 państwach członkowskich UE od 13 czerwca do 8 lipca 2024 r. Były to wywiady z 26 tysiącami respondentów z różnych grup społecznych i demograficznych.
Kamila Szałaj