Plan nawożeniaarchiwum redakcji
StoryEditorEkoschematy

Ekoschematy: do kiedy i jak opracować plan nawożenia?

03.08.2023., 18:00h
Jeżeli we wniosku o dopłaty bezpośrednie za rok 2023 pojawiła się deklaracja dotycząca realizacji ekoschematów, stanowi ona zobowiązanie do wypełnienia odpowiednich dokumentów. W związku z tym przypominamy i podpowiadamy, jak postępować krok, po kroku, by we właściwy sposób zrealizować wariant "Opracowanie i przestrzeganie planu nawożenia".

Kiedy rozpoczyna się realizacja ekoschematów?

Czas realizacji zadeklarowanych przez wielu rolników w tegorocznych wnioskach ekoschematów rozpocznie się wraz z nadejściem żniw, jednak niektórzy będą zmuszeni do pamiętania o koniecznych do spełnienia zobowiązaniach, do następnej kampanii obszarowej. W związku z powyższym opiszemy zasady dokumentowania realizacji poszczególnych ekoschematów i terminy, których należy przestrzegać.

Plan nawożenia: jakie są terminy i dokumenty

Najważniejszym dokumentem potrzebnym do spełnienia wariantu "Opracowanie i przestrzeganie planu nawożenia" jest plan nawożenia. Dokument ten trzeba było opracować do 25 lipca br. na podstawie najświeższych wyników badań gleby. Sporządzenie planu było możliwe we własnym zakresie, w aplikacji Internaw, którą udostępnia na stronie internetowej Krajowa Stacja Chemiczno-Rolnicza.

W przypadku analiz glebowych, które sporządzono wiosną br. plan nawozowy dla ozimin wysianych jesienią 2023 r., powinien być sporządzony do 30 września br.

Po co rolnikowi plan nawozowy?

Plan nawozowy jest potrzebny rolnikowi, by mógł okazać go w przypadku kontroli ARiMR, jednak nie należy dostarczać go do biura Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Do planu nawozowego trzeba mieć również zachowane wyniki badań gleby na wypadek ewentualnej kontroli. Jeżeli dla poszczególnych działek został zagwarantowany wariant z wapnowaniem, to konieczne jest dostarczenie do Agencji dokumentów potwierdzających zakup wapna. W tym ekoschemacie rolnik musi również prowadzić rejestr zabiegów agrotechnicznych wg wzoru przygotowanego przez ARiMR, należy w nim odnotowywać wszystkie zaistniałe sytuacje mające związek z nawożeniem.

Jak złożyć dodatkowe dokumenty do ekoschematów?

Złożenie dodatkowych dokumentów dotyczących tego ekoschematu będzie możliwe dzięki aplikacji eWniosekPlus. Kiedy rolnik zaloguje się do aplikacji, to podobnie jak w przypadku wniosku o dopłaty, w widocznym po lewej stronie okna głównego menu wybierze zakładkę "Dok. Uzupełniające", dzięki czemu zyska możliwość dołączenia trzech rejestrów dotyczących wypasu, natomiast po wciśnięciu przycisku tzw. załącznika niemerytorycznego dla kampanii 2023, otworzy długą listę możliwych do dołączenia dodatkowych dokumentów, podobnie jak robił to, dodając załączniki do wniosku o dopłaty bezpośrednie.

Artykuł opracowany na podstawie TopAgrar.pl

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
21. listopad 2024 12:27