Czasowego wycofania pojazdu z ruchu dokonuje na wniosek właściciela pojazdu starosta właściwy ze względu na miejsce jego ostatniej rejestracji. Wynika to z art. 78a Prawo o ruchu drogowym. Wycofaniu czasowemu podlegają m.in. zarejestrowane samochody ciężarowe i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t oraz ciągniki samochodowe i pojazdy specjalne.
Pojazd może być czasowo wycofany z ruchu na okres od 2 do 24 miesięcy. Okres ten przedłuża się, jednak łącznie nie powinien on przekraczać 48 miesięcy. Miesiące liczy się od wydania decyzji o czasowym wycofaniu z ruchu. Według Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 23 grudnia 2004 r. w sprawie czasowego wycofania pojazdów z ruchu, organ rejestrujący, dokonując czasowego wycofania pojazdu z ruchu, m.in.:
- zatrzymuje w depozycie dowód rejestracyjny oraz tablice rejestracyjne;
- wystawia w dwóch egzemplarzach decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu;
- zamieszcza w karcie pojazdu, jeżeli była wydana, adnotację o treści: „Pojazd czasowo wycofany z ruchu na okres do dnia ...”, potwierdza to podpisem oraz przystawia okrągłą pieczątkę organu rejestrującego, a następnie kartę pojazdu zwraca właścicielowi pojazdu;
- przekazuje do Centralnej Ewidencji Pojazdów informację o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu, podając numer rejestracyjny oraz numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy.
Aby przywrócić samochód do ruchu, właściciel musi złożyć pisemny wniosek oraz dołączyć do niego decyzję o czasowym wycofaniu.