Kto wydaje zezwolenie na usunięcie drzewa?
Artykuł 83 ustawy o ochronie przyrody określa, że usunięcie drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości lub jej części może nastąpić po uzyskaniu zezwolenia, wydanego m.in. na wniosek posiadacza nieruchomości – za zgodą właściciela tej nieruchomości. Należy jednak podkreślić, że zgoda właściciela nieruchomości, o której mowa powyżej, jest wymagana także w przypadku wniosku złożonego przez użytkownika wieczystego lub posiadacza nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.
Według art 83a wymienionej wyżej ustawy, zezwolenie na usunięcie drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości wydaje wójt, burmistrz albo prezydent miasta, a w przypadku gdy zezwolenie dotyczy usunięcia drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków – wojewódzki konserwator zabytków.
Kiedy zezwolenie nie jest wymagane?
Z kolei art. 83f wskazuje, że obowiązku zezwolenia nie stosuje się do: drzew, których obwód pnia na wysokości 5 cm nie przekracza:
-
80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
-
65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robi...