Wspominaliśmy już na łamach „Tygodnika”, że przepisy dotyczące podatku rolnego od gruntów oddanych w dzierżawę są niekorzystne dla dzierżawcy. Z jednej bowiem strony art. 702 k.c. przewiduje, że jeżeli w umowie zastrzeżono, że oprócz czynszu dzierżawca będzie obowiązany uiszczać podatki i inne ciężary związane z własnością lub z posiadaniem przedmiotu dzierżawy oraz ponosić koszty jego ubezpieczenia, ustawowe prawo zastawu przysługujące wydzierżawiającemu zabezpiecza również roszczenie wydzierżawiającego względem dzierżawcy o zwrot sum, które z powyższych tytułów zapłacił.
Z drugiej zaś ustawa o podatku rolnym przewiduje, że tylko niektórzy dzierżawcy mogą być podatnikami tego podatku. Mianowicie stosownie do art. 3 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym, podatnikiem tegoż podatku jest dzierżawca gruntów rolnych stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. Natomiast dzierżawca gruntów prywatnych – tylko w sytuacji, jeżeli grunty gospodarstwa rolnego zostały w całości lub w części wydzierżawione na podstawie umowy zawartej stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników.
Jeżeli więc dzierżawi Pan grunty od osoby, która oddała w dzierżawę grunty rolne nie ze względu na możliwość otrzymania emerytury czy wcześniejszej emerytury z KRUS, nie jest Pan podatnikiem w świetle ustawy o podatku rolnym. Takie rozwiązanie nie jest, oczywiście, korzystne dla dzierżawców gruntów prywatnych. Zasadny wydaje się postulat zmiany regulacji prawnych.
Na pytania prenumeratorów Tygodnika Poradnika Rolniczego odpowiada dr hab. Aneta Suchoń
fot. Pixabay