Nowy Rok przyniesie spore zmiany w komunikacji urzędów z obywatelami; z e-Doręczeń czyli elektronicznych odpowiedników listów poleconych z potwierdzeniem odbioru będą korzystały różne instytucje publiczne; od szkół przez szpitale i urzędy. Na liście tychże instytucji nie może zabraknąć m.in. Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa czy Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
Jak odbierać e-Doręczenia?
Ta forma usługi ma pozwolić na szybką wymianę korespondencji z uniknięciem wizyt na poczcie okupionych często wielominutowymi kolejkami. Żeby móc skorzystać z usługi e-Doręczeń należy założyć specjalny adres, pod które będą docierały przesyłki. Zrobimy to uzupełniając w Serwisie RP specjalny wniosek, który następnie należy podpisać elektronicznie. We wniosku można również wskazać osobę, która będzie administratorem naszej skrzynki.
Jeżeli jednak skrzynka do e-Doręczeń nie zostanie założona, urząd wyśle dokument elektroniczny na pocztę, gdzie zostanie wydrukowany, a następnie dostarczony do adresata.
Przesyłki elektroniczne wdrażane stopniowo
Krajowy System Doręczeń Elektronicznych, bo tak brzmi jego pełna nazwa, będzie wdrażany stopniowo. Od 1 stycznia 2025 obowiązek jego stosowania będzie dotyczył m.in. organów administracji rządowej, kontroli czy jednostek budżetowych z nimi związanych. Ponadto ZUS-u, KRUS-u, NFZ-u, agencji wykonawczych i zakłądów opieki zdrowotnej. Jeśli chodzi o podmioty prywatne dotyczy zawodów zaufania publicznego tj. adwokaci, radcy prawni i notariusze.
W dalszej kolejności e-Doręczenia będą obowiązywały w jednostkach samorządu terytorialnego a także w sądach, prokuaturach i organach ścigania - od 1 października 2029 roku.
Mateusz Wasak