Do końca 2021 roku, po zakończeniu leasingu można było sprzedać pojazd po upływie 6 miesięcy bez podatku. Od początku stycznia 2022 r. nowe przepisy Polskiego Ładu wydłużają ten okres aż do 6 lat. Pytamy więc eksperta, czy rolnicy leasingujący maszyny też będą objęci tym wymogiem, skoro większość nie prowadzi działalności gospodarczej.
- W związku z ostatnimi zmianami przepisów, wprowadzonymi w ramach pakietu ustaw podatkowych „Polski Ład” kwestia sprzedaży aktywów „poleasingowych” została uregulowana w sposób odmienny od stanu prawnego obowiązującego do końca 2021. Nowy przepis (art. 10 ust.2 pkt 4 ustawy o PIT), który wprowadza niekorzystne zmiany w zakresie sprzedaży środków trwałych nabytych po leasingu (do uniknięcia PIT konieczny jest 6 letni okres karencji pomiędzy wykupem a sprzedażą), wskazuje na konieczność stosowania karencji w przypadku składników majątku wykorzystywanych w działalności gospodarczej / działach specjalnych produkcji rolnej – mówi nam Paweł Mazurkiewicz, Partner Doradca Podatkowy, MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy.
I podkreśla, że przepis ten nie odnosi się do innych składników majątku.
- Stąd uprawniony jest wniosek, że skoro maszyna rolnicza nie jest wykorzystywana na cele działalności gospodarczej/działów specjalnych produkcji rolnej – to jej sprzedaż po zakończeniu leasingu nadal może odbywać się w dotychczasowym systemie, czyli 6 miesięcy karencji – uspokaja ekspert.
Leasing dla rolnictwa coraz popularniejszy
Wyniki branży leasingowej, publikowane przez Związek Polskiego Leasingu pokazują, że od stycznia do końca września 2021r. firmy leasingowe udzieliły finansowania o łącznej wartości 68,2 mld zł, przy wysokiej 41,2 proc. dynamice rynku r/r. W ramach rynku leasingu, znacząco wzrosła wartość nowych kontraktów dotyczących maszyn i urządzeń (+25,8% r/r). Duży udział w tym segmencie rynku ma finansowanie maszyn rolniczych. W ciągu pierwszych trzech kwartałów ubiegłego roku wartość finansowania tego typu maszyn wyniosła 5,4 mld zł (co oznacza 19,9% wzrost r/r). Rok wcześniej wartość udzielonego finansowania w tym obszarze była na poziomie 6 mld zł, przy blisko 12 proc. dynamice r/r.
- Wyniki branży leasingowej są najlepszym dowodem na atrakcyjność oferty sektora odpowiadającej na szeroko definiowaną potrzebę klientów związaną z wykorzystaniem aktywa. W badaniach, realizowanych na zlecenie ZPL, klienci podkreślali trzy najważniejsze czynniki determinujące wybór oferty leasingowej. Należą do nich korzystna oferta cenowa, szybkość podejmowania decyzji o finansowaniu oraz otwartość leasingodawców na negocjacje – wyjaśnia nam Tomasz Sudaj, Prezes Zarządu Związku Polskiego Leasingu.
Związek Polskiego Leasingu (ZPL) to pierwsza polska organizacja leasingowa, działająca na polskim rynku od blisko 30 lat. Związek zrzesza 28 firm leasingowych oraz organizację związaną z rynkiem wynajmu (Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów).
Kamila Szałaj, fot. K. Szałaj