Koniec I półrocza br. przyniósł wyraźne zmiany w handlu zagranicznym przetworami mleczarskimi. Według wstępnych danych ministerstwa finansów (za MRiRW), w maju br. wartość eksportu artykułów mlecznych z Polski sięgnęła 161,5 mln euro i była o 10 proc. wyższa niż w ubiegłym roku. Dla porównania, jeszcze w pierwszych czterech miesiącach br. dynamika wzrostu sięgała 31 proc. w relacji rocznej.
Główną przyczyną wyhamowania w eksporcie był spadek sprzedaży na rynek rosyjski. W maju br. wartość wywozu do tego kraju była o prawie 12 proc. niższa niż w analogicznym miesiącu 2013 r. i wyniosła 8,0 mln euro. Wartość sprzedaży serów, które dominują w eksporcie do Rosji (prawie 90 proc. udziału) obniżyła się o ponad 2 proc. do 7,0 mln euro, a w ujęciu wolumenowym o prawie 8 proc. do 1,9 tys. ton.
W analizowanym miesiącu istotnie mniejsza niż przed rokiem była także sprzedaż artykułów mlecznych na rynek unijny. Ogółem wartość eksportu w tym kierunku sięgnęła 103,7 mln euro, co oznacza prawie 9 procentowy spadek w skali roku. W ujęciu wartościowym największe obniżki wystąpiły w przypadku mleka w proszku – o prawie 22 proc. do 16,1 mln euro – oraz serwatki – o 13 proc. r/r do 7,8 mln euro.
Dodatnie dynamiki zmian eksportu łącznie to przede wszystkim efekt zwiększonego popytu na mleko w proszku, generowanego przez kraje rozwijające się Afryki Północnej, Azji Południowo-Wschodniej, a także w dalszym ciągu Chin.
W maju br. łączna wartość eksportu mleka w proszku z Polski była ponad 2-krotnie wyższa niż w analogicznym miesiącu 2013 r. i wyniosła 216,2 mln euro. W tym sprzedaż do Algierii sięgnęła 15,4 mln euro wobec zaledwie 0,2 mln euro w roku ubiegłym. Ponad 2-krotnie wyższe niż w 2013 r. były także zakupy dokonywane przez Chiny. Większe wysyłki odnotowano również w przypadku Indonezji, Wietnamu, Nigerii i Egiptu.