Jak czytamy na stronie internetowej premier rządu, nowe regulacje mają uszczelnić system podatkowy i przede wszystkim pomogą ujawnić przedsiębiorców wyłudzających i unikających płacenia VAT, przy zapewnieniu ochrony rzetelnym podatnikom, a także przyczynią się do ograniczenia nieuczciwej konkurencji.
Tylko przedsiębiorca
Zgodnie z nowymi przepisami przewóz paliwa jednorazowo w ilości powyżej 500 litrów (przy marginesie błędu wynoszącym 10%), podlega monitoringowi za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych. Jak wskazuje informacja zacytowana powyżej oraz zapisy Ustawy z 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów, obowiązek ten dotyczy przedsiębiorców. W definicji odbiorcy i podmiotu odbierającego oraz przewoźnika paliw w wymienionej ustawie zaznaczono bowiem, iż jest nim osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, prowadząca działalność gospodarczą.
To, że system monitorowania paliw nie dotyczy rolników prowadzących tylko i wyłącznie działalność rolniczą potwierdza otrzymana informacja od resortu finansów. Brzmi ona tak: „systemem monitorowania drogowego objęty jest przewóz wybranych towarów od podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą. Wobec tego, jeżeli rolnik nie prowadzi działalności gospodarczej przewóz towaru do niego nie podlega zgłoszeniu.”
Proste konto i rejestracja
Dotacje na rozpoczęcie działalności pozarolniczej sprawiły, że część rolników oprócz prowadzenia działalności rolniczej założyło firmy, często świadczące usługi rolnicze. Dla tych rolników obowiązek monitorowania przewozu paliw jest bezsporny, co też potwierdza ministerstwo finansów.
Monitorowanie paliw nie dotyczy prowadzących gospodarstwa rolne
Tak więc, jeśli rolnik jest przedsiębiorcą, czyli prowadzi firmę i zostanie mu dostarczone paliwo, powinien dostać od przewoźnika numer referencyjny. O numer ten występuje podmiot wysyłający towar przed rozpoczęciem przewozu na podstawie zgłoszenia przewozu do rejestru. Wysyłający towar musi bowiem przekazać numer referencyjny przewoźnikowi i podmiotowi odbierającemu, czyli w tej sytuacji rolnikowi przedsiębiorcy. On zaś powinien zgłosić do systemu informacje o odbiorze paliwa najpóźniej w następnym dniu roboczym.
- W systemie i poza
Systemem rejestracji i monitorowania objęte są, m.in. paliwa silnikowe i ich pochodne, w tym biodiesel oraz dodatki do paliw. Monitorować trzeba także oleje smarowe, odmrażacze na bazie alkoholu etylowego, rozcieńczalniki i rozpuszczalniki oraz alkohol etylowy częściowo i całkowicie skażony. Rejestracji podlega także przewóz suszu tytoniowego.
Systemowi monitorowania drogowego nie podlega przewóz:- olejów smarowych otrzymanych z ropy naftowej w opakowaniach jednostkowych nie większych niż 11 litrów,
- alkoholu etylowego nieskażonego o objętościowej mocy alkoholu => 80% obj. nieoznaczonego znakami akcyzy w opakowaniach jednostkowych nie większych niż 5 litrów,
- alkoholu etylowego skażonego i pozostałych skażonych wyrobów alkoholowych o dowolnej mocy – w opakowaniach jednostkowych nie większych niż 5 litrów,
- preparatów smarowych i środków przeciwstukowych, dodatków do olejów mineralnych i podobnych wyrobów w opakowaniach jednostkowych nie większych niż 16 litrów,
- płynów hydraulicznych hamulcowych, środków zapobiegających zamarzaniu i gotowych płynów przeciwoblodzeniowych zawierających alkohol etylowy w opakowaniach jednostkowych nie większych niż 16 litrów.
Kontrole i kary
Dostęp do danych zgromadzonych w rejestrze i ich przetwarzania w celu kontroli przewozu będą mieli: funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej, Policji i Straży Granicznej oraz inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego. Dodatkowo, szef Krajowej Administracji Skarbowej – na wniosek Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Agencji Wywiadu, Służby Wywiadu Wojskowego i Służby Kontrwywiadu Wojskowego – będzie udostępniał dane z rejestru, jeżeli będą one niezbędne do realizacji ich ustawowych zadań.
dr Magdalena Szymańska