W świetle art. 700 k.c. obniżenie czynszu jest dopuszczalne:
gdy nastąpiło znaczne zmniejszenie zwykłego przychodu z przedmiotu dzierżawy za dany okres gospodarczy oraz było ono wynikiem okoliczności, za które dzierżawca nie ponosi odpowiedzialności i które nie dotyczą jego osoby.
Zdaniem np. ANR, przy stosowaniu art. 700 k.c. konieczne są uproszczenia i dlatego od wielu lat przyjmuje się, że znaczne obniżenie przychodów ma miejsce, jeżeli powierzchnia upraw, na której wystąpiły straty, stanowi co najmniej 5% użytków rolnych. Straty te zaś wyrażają się w spadku plonów większym niż 15% w porównaniu do średnich z lat poprzednich (www.anr.gov.pl). Jednak takich zasad nie stosuje się do dzierżawy gruntów rolnych od gminy. W przypadku gminy zastosowanie ma Kodeks cywilny i Ustawa z 21 sierpnia 1997 o gospodarce nieruchomościami, a nie z 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa.
Nie ulega wątpliwości, że w przypadku gdy w wyniku suszy, czyli okoliczności, za które producent rolny nie ponosi odpowiedzialności i które nie dotyczą jego osoby, gdy nastąpiło znaczne zmniejszenie zwykłego przychodu, dzierżawca nabywa uprawnienie do żądania obniżenia czynszu dzierżawnego. Wtedy dzierżawca powinien wystąpić z wnioskiem o obniżenie czynszu do wydzierżawiającego. W sytuacji gdy wydzierżawiający złoży oświadczenie zgodne z wnioskiem dzierżawcy, należy przyjąć, że dochodzi do zwolnienia dzierżawcy z zapłaty czynszu w części objętej żądaniem. Jeżeli jednak wydzierżawiający nie wyrazi zgody na obniżenie czynszu i nie złoży oświadczenia woli o treści żądanej przez dzierżawcę, wówczas dzierżawca może wystąpić do sądu z żądaniem wydania orzeczenia stwierdzającego obowiązek wydzierżawiającego do obniżenia czynszu dzierżawnego.
Pozostaje jeszcze kwestia uznania obniżenia czynszu za pomoc de minimis w rolnictwie. Należy zaznaczyć, że dochody z czynszu dzierżawnego gruntów rolnych należących do jednostek samorządu terytorialnego oraz gruntów z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa zaliczane są do środków publicznych w świetle ustawy o finansach publicznych. Z tego powodu obniżenie czynszu od gruntów komunalnych oraz państwowych uznawane jest za pomoc de minimis w rolnictwie. Jak już wielokrotnie podkreślaliśmy w TPR, mimo że pomoc w ramach zasady de minimis w rolnictwie jest popularna na wsi, żaden akt prawny nie zawiera zamkniętego katalogu środków zaliczanych do przedmiotowej pomocy oraz instytucji jej udzielających. Całkowita kwota pomocy de minimis w rolnictwie przyznanej przez państwo członkowskie jednemu producentowi rolnemu nie może przekroczyć 15 tys. euro w ciągu 3 lat podatkowych. Pułap ten stosuje się bez względu na formę pomocy i jej cel.