Odpowiedź na to pytanie daje art. 5 ust. 1 pkt. 1 Ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Opodatkowaniu nim podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Natomiast przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.
Organy skarbowe stoją na stanowisku, że przeniesienie na inny podmiot prawa do przyznanej indywidualnej kwoty mlecznej lub jej części jest niewątpliwie zbyciem prawa majątkowego, które podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Indywidualna ilość referencyjna jest bowiem prawem majątkowym (ma wartość majątkową), które może być przedmiotem obrotu gospodarczego.
Zatem w przypadku, gdy prawo to było przedmiotem odpłatnego przeniesienia przez podatnika VAT w ramach jego działalności gospodarczej na inny podmiot, to czynność ta stanowi świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Działalność gospodarcza w rozumieniu tej ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców. Chodzi także o podmioty pozyskujące zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zgodnie z art. 41 ust. 1 wymienionej na wstępie ustawy, stawka podatku wynosi 23%. W związku z tym, że czynność sprzedaży limitów (kwoty mlecznej) otrzymanych przez producenta, hodowcę bydła na produkcję i dostawę mleka w danym roku nie została objęta stawkami preferencyjnymi, podlega opodatkowaniu stawką podstawową.