StoryEditorWiadomości rolnicze

Reklamacja wadliwego nawozu dzięki rękojmi

03.01.2017., 14:01h
Kupiłam nawóz. Okazało się, że nie spełnia on parametrów. Część nawozu wykorzystałam do uprawy rzepaku i teraz muszę zaorać pole, gdyż zniszczył nasiona rzepaku. Czy w ramach reklamacji mogę starać się o odszkodowanie za utratę plonów?

W tej sytuacji mamy do czynienia z wadą fizyczną, czyli – jak określa to art. 5561 Kodeksu cywilnego – niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. Sprzedana rzecz jest bowiem niezgodna z umową, jeżeli:

  1. nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;
  2. nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;
  3. nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;
  4. została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.

Zatem może Pani skorzystać z instytucji rękojmi. W świetle przepisów kupujący może żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo jej usunięcia. Sprzedawca jest obowiązany wymienić ją na dobrą lub usunąć wadę w rozsądnym czasie bez nadmiernych niedogodności dla kupującego. Jeśli nie wymieni lub nie naprawi wady, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy – zgodnie z art. 560 k.c.

W odniesieniu do nawozu, który nie został jeszcze wykorzystany może Pani żądać np. wymiany nawozu na spełniający parametry. Może Pani wnosić także o naprawienie szkody. Artykuł 574 k.c określa, że jeżeli z powodu wady prawnej sprzedanej rzeczy kupujący złożył oświadczenie o odstąpieniu od umowy albo obniżeniu ceny, może on żądać naprawienia szkody. Chodzi o szkodę, którą poniósł przez to, że zawarł umowę, nie wiedząc o istnieniu wady, choćby szkoda była następstwem okoliczności, za które sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności.

Kupujący może, w szczególności, żądać zwrotu kosztów zawarcia umowy, kosztów odebrania, przewozu, przechowania i ubezpieczenia rzeczy oraz zwrotu dokonanych nakładów w takim zakresie, w jakim nie odniósł z nich korzyści, a nie otrzymał ich zwrotu od osoby trzeciej. Ma prawo wymagać też zwrotu kosztów procesu.

Nie uchybia to przepisom o obowiązku naprawienia szkody na zasadach ogólnych. Przykładowo, art. 471 kc określa, że dłużnik obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik nie odpowiada.

Sąd Najwyższy w wyroku z 10 września 2015 r. (sygnatura akt: II CSK 587/14) orzekł, że artykuł 471 k.c. przewiduje odpowiedzialność odszkodowawczą za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania. Zakłada zatem istnienie zobowiązania do spełnienia świadczenia. Na podstawie tego przepisu naprawieniu podlega szkoda wyrządzona wierzycielowi przez dłużnika wskutek niespełnienia lub nienależytego spełnienia oznaczonego świadczenia stanowiącego przedmiot zobowiązania dłużnika wobec wierzyciela.

Warto przypomnieć, że szkoda obejmuje straty poniesione przez poszkodowanego, a także utracone korzyści, które mógłby osiągnąć w przypadku, gdyby szkoda nie została wyrządzona. Możliwości dochodzenia praw od sprzedawcy wadliwego nawozu jest zatem kilka. W związku z tym, że sprawa nie jest jednak prosta, uzasadnione wydaje się w kwestiach prawnych skorzystać z pomocy kancelarii prawnej.

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
01. listopad 2024 03:01