Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze ma wzrosnąć o 10 złotych
Rząd w wykazie prac legislacyjnych zaplanował już pracę nad zmianami w prawie dotyczącym zwrotu akcyzy za paliwo rolnicze. Ma to być element Polskiego Ładu, który na wiosnę przedstawił rząd.
Obecna stawka dopłat do paliwa rolniczego, w pewnym uproszczeniu, wynosi 100 złotych do 1 ha użytków rolnych oraz kolejne 30 złotych do 1 dużej jednostki przeliczeniowej (DJP) bydła (dla krów mlecznych i bydła mięsnego).
Przeczytaj także:
Dlaczego tylko o 10 złotych więcej za zwrot akcyzy za paliwo rolnicze?
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi w projekcie ustawy chce zaproponować zwiększenie limitu zużywanego oleju napędowego:- na 1 ha upraw rolnych ze 100 l do 110 litrów,
- do 1 DJP bydła z 30 l do 40 l.
Przy obecnych stawkach oznaczałoby to wzrost stawek o 10 złotych do 1 ha i do 1 DJP.
Czy zwrot akcyzy za paliwo rolnicze zrekompensuje rosnące zużycie paliwa w gospodarstwach?
Rząd podkreśla w uzasadnieniu projektu, że w ostatnim czasie wzrastają koszty produkcji rolnej. Takie spostrzeżenia mają także sami rolnicy i organizacje rolnicze. Do tego mamy do czynienia z niskimi cenami produktów rolnych, które nie rekompensują wzrostów kosztów produkcji, a przez to spada opłacalność działalności rolniczej.
– Z roku na rok wzrasta udział kosztów paliwa w kosztach ogółem produkcji rolnej. Ocenia się, że ma to związek z nowymi technologiami produkcji, często z większą intensywnością produkcji i dążeniem do uzyskania lepszych wyników ekonomicznych, jak i również ze wzrostem cen paliw, szczególnie w okresach największego zapotrzebowania na nie w rolnictwie, tj. w trakcie wzmożonych prac polowych, a szczególnie żniw. Większa liczba zabiegów ochronnych czy specjalistyczne zabiegi wiążą się z zaangażowaniem odpowiedniego sprzętu i automatycznie z większym zużyciem paliwa – czytamy w uzasadnieniu projektu.
Z czego wynika wzrost zużycia paliwa rolniczego w produkcji rolniczej
Resort rolnictwa przygotowując założenia do zmiany prawa przyjął podobne argumenty jakie od lat przedstawiają rolnicy, ale też "Tygodnik Poradnik Rolniczy".
Konieczność wykonywania większej liczby zabiegów agrotechnicznych, większa mechanizacja działalności rolniczej z całą pewnością przekłada się na wzrost zużycia paliwa rolniczego. Doskonale to widać na przykładzie gospodarstw utrzymujących krowy mleczne. Zbiór zielonek i zabiegi z nimi związane powodują wyższe zapotrzebowanie na paliwo. Co więcej, coraz więcej gospodarstw mlecznych korzysta z wozów paszowych do przygotowania pasz dla krów, a to pociąga za sobą kolejne litry oleju napędowego użytego do produkcji rolniczej.
Kiedy złożyć wniosek o zwrot akcyzy za paliwo rolnicze?
Tradycyjnie rolnicy składają do urzędów gminy wnioski o zwrot akcyzy za olej napędowy wykorzystany do produkcji rolniczej w dwóch terminach:- od 1 lutego do 1 marca – wówczas można uzyskać dopłaty do paliwa rolniczego kupionego w okresie od 1 sierpnia poprzedniego roku do 31 stycznia roku, w którym składany jest wniosek;
- od 2 do 31 sierpnia– wówczas wtedy rolnicy mogą ubiegać się o zwrot akcyzy za paliwo rolniczego zużyte w okresie od 1 lutego do 31 lipca roku, w którym składany jest wniosek.
- cielęta do 6 miesięcy – 0,15 DJP;
- jałówki od 6 miesiąca do 1 roku – 0,3 DJP,
- buhaje od 6 miesiąca do 1 roku – 0,36 DJP;
- jałówki od 1 roku do 18 miesięcy – 0,8 DJP,
- buhaje od 1 roku do 18 miesięcy – 0,9 DJP;
- krowy – 1 DJP;
- buhaje powyżej 18 miesięcy – 1,4 DJP.
POBIERZ Wniosek o zwrot akcyzy za paliwo rolnicze
Oprac. Paweł Mikos, wk
Zdjęcie: Kingspan