To pytanie od jednej z naszych Czytelniczek. Ponieważ pytania o ulgę inwestycyjną w podatku rolnym w zamian za wykonanie prac w budynkach inwentarskich są bardzo częste, przybliżamy zagadnienie.
Według art. 13 ustawy o podatku rolnym, płatnikom podatku rolnego przysługuje ulga inwestycyjna z tytułu wydatków poniesionych na:
- budowę lub modernizację budynków inwentarskich służących do chowu, hodowli i utrzymywania zwierząt gospodarskich oraz obiektów służących ochronie środowiska,
- zakup i zainstalowanie:
- deszczowni,
- urządzeń melioracyjnych i urządzeń zaopatrzenia gospodarstwa w wodę,
- urządzeń do wykorzystywania na cele produkcyjne naturalnych źródeł energii (wiatru, biogazu, słońca, spadku wód) – jeżeli wydatki te nie zostały sfinansowane w całości lub w części z udziałem środków publicznych.
Za budynki inwentarskie uważa się w świetle orzeczeń i literatury budynki służące do chowu, hodowli i utrzymywania inwentarza żywego, np. obory, tuczarnie, owczarnie, kurniki, chlewnie. Do obiektów służących ochronie środowiska z kolei m.in. oczyszczalnie ścieków, szamba, studzienki odprowadzające ścieki, urządzenia służące do unieszkodliwiania odpadów.
Modernizacja tak, remont nie
Problem powstaje z określeniem, czy dane prace w istniejącym już budynku inwentarskim można uznać za modernizację. W tym zakresie warto odwołać się do orzecznictwa. Przykładowo wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w orzeczeniu z 29 marca 2017 r. (sygnatura akt I SA/Po 1254/16) stwierdził, że Ustawa z 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym nie zawiera definicji pojęcia modernizacji budynku inwentarskiego, zatem przy jego interpretacji należy posłużyć się wykładnią gramatyczną (językową). W języku potocznym modernizacja oznacza unowocześnienie, usprawnienie czegoś.
Przez pojęcie modernizacji, zdaniem SA, należy więc rozumieć prace zmierzające do udoskonalenia obiektów przez wprowadzenie zmian w samej ich konstrukcji bądź unowocześnienie starych lub zainstalowanie nowych urządzeń, stanowiących wyposażenie tych obiektów. Nie będą natomiast mieściły się w tym pojęciu różnego rodzaju remonty, konserwacje, ponieważ mają one na celu przede wszystkim utrzymanie obiektu w odpowiednim stanie technicznym.
Z kolei Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 14 października 1998 r. (sygnatura akt III SA 1565/97) orzekł, że modernizacja (unowocześnienie) budynku inwentarskiego, uprawniająca do ulgi podatkowej, musi dotyczyć substancji tego budynku, a nie jego wyposażenia, stanowiącego odrębne ruchomości.
Według sądów, prace budowlane powodujące zmiany w konstrukcji są modernizacją, kwestia wyposażenia jest już sporna
Z kolei Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 14 października 1998 r. (sygnatura akt III SA 1565/97) orzekł, że modernizacja (unowocześnienie) budynku inwentarskiego, uprawniająca do ulgi podatkowej, musi dotyczyć substancji tego budynku, a nie jego wyposażenia, stanowiącego odrębne ruchomości.
Warto zwrócić uwagę, iż w piśmie z 24 stycznia 2007 r. Ministerstwo Finansów (Departament Podatków i Opłat Lokalnych, Nr PL-832/5/KM/07/67) stwierdziło, że wybudowanie płyt obornikowych i zbiorników na płynne odchody zwierzęce zaliczyć można do inwestycji służących ochronie środowiska, ponieważ jednym z głównych celów ich budowy jest zapobieganie niszczeniu środowiska naturalnego.
Bez własnej robocizny
Ulga inwestycyjna w podatku rolnym przyznawana jest po zakończeniu inwestycji na wniosek podatnika złożony do właściwego urzędu gminy. Polega ona na odliczeniu od należnego podatku rolnego od gruntów położonych na terenie gminy, w której została dokonana inwestycja, kwoty w wysokości 25% udokumentowanych rachunkami nakładów inwestycyjnych. Ulga z tytułu tej samej inwestycji nie może być stosowana dłużej niż przez 15 lat.
Po zakończeniu inwestycji, podatnik musi złożyć wniosek i dołączyć do niego zestawienie poniesionych wydatków inwestycyjnych wraz z rachunkami, fakturami lub ich uwierzytelnionymi odpisami, stwierdzającymi wysokość tych wydatków. Należy podkreślić, że do wydatków inwestycyjnych nie są zaliczone kwoty wynikające z wykonanej własnej robocizny w przypadku nawet udokumentowania ich wystawionymi przez siebie rachunkami bądź oświadczeniami (tak mówi np. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 22 listopada 2007 r. II FSK 1250/06).
Jeżeli wniosek zostanie uwzględniony i ulga przyznana, to kwota ulgi inwestycyjnej jest odliczana z urzędu w decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego. Ustawa stanowi, że podatnicy obowiązani do składania deklaracji na podatek rolny odliczają określoną w decyzji w sprawie ulgi inwestycyjnej kwotę przyznanej ulgi od należnego podatku rolnego.
Należy podkreślić, że w świetle ustawy o podatku rolnym podatnik traci prawo do odliczenia od podatku rolnego niewykorzystanej kwoty ulgi inwestycyjnej w przypadku sprzedaży obiektów i urządzeń, od których przyznana została ta ulga, lub przeznaczenia ich na inne cele.
dr hab. Aneta Suchoń