Gdzie szukać pomocy przy wypełnianiu elektronicznego wniosku?
Choć wiele danych zostanie zaciągniętych z wniosków o dopłaty złożonych przez rolników w ubiegłym roku, wypełnienie wniosku elektronicznie będzie dla wielu rolników nie lada wyzwaniem. Rolnicy, którzy będą korzystali z usług doradczych w ramach PROW, tę usługę będą mieli zapewnioną za darmo. Reszta albo wypełni wnioski sama, albo będzie musiała skorzystać z płatnych usług. Przeszkoleni w tym zakresie mają być też pracownicy izb rolniczych.
Na szczęście przepisy unijne przewidują, iż jeżeli beneficjent nie jest w stanie złożyć wniosku o przyznanie płatności z wykorzystaniem formularza elektronicznego wniosku, właściwy organ powinien zapewnić mu albo niezbędną pomoc techniczną, albo z góry ustalone formularze i odpowiednie materiały graficzne w formie papierowej. W tym przypadku to organ przenosi informacje otrzymane od beneficjenta do formularza. Tym właściwym organem będzie kierownik biura powiatowego ARiMR.
W związku z faktem, iż w biurach powiatowych Agencji dostępna będzie pomoc techniczna, przesłanką uzasadniającą złożenie wniosku w formie papierowej może być jedynie brak dostępu do komputera z dostępem do Internetu przy jednoczesnym braku możliwości skorzystania z pomocy doradcy bądź udania się do biura Agencji w powiecie gdzie taką pomoc można otrzymać. W powiatówkach udostępnionych ma być od 1 do 5 stanowisk komputerowych (w zależności od liczby spraw obsługiwanych przez dane biuro).
Elektroniczny wniosek nie tylko o dopłaty bezpośrednie
Jak wskazują projektowane przepisy, za pomocą elektronicznego formularza będzie się też wnioskować o dopłaty z tytułu ONW, płatności rolnośrodowiskowe i ekologiczne oraz wypłatę pomocy na zalesianie.
Rolnicy, którzy posiadają login i kod dostępu do aplikacji działającej w latach 2015–2017 (eWniosek) będą mogli zalogować się bez problemu do nowej. Nowi użytkownicy przy pierwszym logowaniu do eWniosekPlus będą musieli podać trzy dane:
- numer identyfikacyjny,
- kwotę ostatniego przelewu otrzymanego z ARiMR, zrealizowanego w roku 2017 (w przypadku braku płatności w roku 2017 należy wprowadzić wartość 0),
- 8 ostatnich cyfr numeru rachunku bankowego (numer rachunku bankowego zgodny z numerem w ewidencji producentów).
Wskazane będzie też podanie adresu e-mail, na który będą przekazywane powiadomienia.
2 tryby wypełniania eWnioskuPlus
W aplikacji eWniosekPlus dostępne będą dwa tryby wypełniania wniosku: uproszczony i pełny.
Tryb uproszczony przewidziano dla:
- rolników uczestniczących w systemie dla małych gospodarstw,
- rolników, dla których suma gruntów ornych z działek referencyjnych spersonalizowanych na podstawie kampanii 2017 wynosi poniżej 10 ha
- rolników, którzy dodatkowo nie ubiegają się o płatności rolnośrodowiskowe, ekologiczne lub zalesieniowe.
Tryb pełny jest przewidziany dla wszystkich rolników, którzy po raz pierwszy składają wniosek o płatności. Muszą z niego korzystać także osoby, które nie spełniły kryterium trybu uproszczonego oraz chcą edytować dane wprowadzone w ramach trybu uproszczonego.
Magdalena Szymańska