StoryEditorPorady prawne

Zakupiony ciągnik ma wadę silnika. Czy rolnik może żądać naprawy w ramach gwarancji

16.03.2021., 11:03h
Przed miesiącem kupiłem ciąg­nik, który ma wadę silnika. Jego wymontowanie to duży koszt. Czy w ramach gwarancji sprzedawca może przyjechać do gospodarstwa rolnego i naprawić ciągnik? Jak liczy się termin gwarancji po naprawie wady istotnej ciągnika?

Na kim spoczywa obowiązek dostarczenia towaru na gwarancji?

Według art. 580 k.c. § 1, kto wykonuje uprawnienia wynikające z gwarancji, powinien dostarczyć rzecz na koszt gwaranta do miejsca wskazanego w gwarancji lub do miejsca, w którym rzecz została wydana przy udzieleniu gwarancji. Chyba że z okoliczności wynika, iż wada powinna być usunięta w miejscu, w którym rzecz znajdowała się w chwili jej ujawnienia.

Jakie obowiązki ciążą na gwarancie?

W świetle § 2 gwarant jest obowiązany wykonać swoje obowiązki w terminie określonym w treści oświadczenia gwarancyjnego, a gdy go nie określono – niezwłocznie, ale nie później niż w terminie czternastu dni. Termin ten liczy się od dnia dostarczenia rzeczy przez uprawnionego z gwarancji. Powinien też dostarczyć mu rzecz na swój koszt do miejsca wskazanego w § 1. Niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy w czasie od wydania jej gwarantowi do jej odebrania przez uprawnionego z gwarancji ponosi gwarant.

Jak biegnie termin gwarancji po naprawie towaru?

Z kolei art. 581 Kodeksu cywilnego wskazuje, że jeżeli w wykonaniu swoich obowiązków gwarant dostarczył uprawnionemu z gwarancji zamia...

Pozostało 54% tekstu
Dostęp do tego artykułu mają tylko Prenumeratorzy Tygodnika Poradnika Rolniczego.
Żeby przeczytać ten i inne artykuły Premium wykup dostęp.
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
01. listopad 2024 11:17