Tarpan Szerszeń stworzony przez Szafrańskiego
Jak informuje Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie, w połowie grudnia 2024 r. odbyła się premiera Tarpana Szerszenia skonstruowanego przez Przemka Szafrańskiego. Auto powstało na potrzeby 7. edycji programu TVN Turbo „Duda kontra Szafrański”, którego motywem przewodnim jest „polska motoryzacja”.
Lokalizacja nie była przypadkowa, ponieważ to właśnie na terenie Muzeum Narodowego Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie znajduje się Muzeum Tarpana, w którym stoi 18 egzemplarzy tego modelu samochodu rolniczego wyprodukowanego w polskich zakładach. Na terenie Muzeum Tarpana znajdują się wszystkie modele nadwoziowe i unikatowe prototypy.
– To jest 19. wersja i idealnie tutaj pasuje – mówił Szafrański w odcinku finałowym.
Tarpan Szafrańskiego – ile kosztował?
Jak się okazuje, łączny koszt modernizacji Tarpana, który poniósł Szafrański to 80 650 zł. W tę kwotę zostały wliczone koszty modernizacji, takie jak:
- tapicerka – 5 600 zł,
- felgi i opony – 3 100 zł,
- przyczepa i osprzęt – 15 630 zł,
- pozostałe – 3 032 zł.
– Ten Tarpan jest Tarpanem XXI w. Wyposażyłem go w automatyczną skrzynię biegów, napęd na 4 koła, skórzaną tapicerkę z elektrycznymi fotelami, w klimatyzację i fajny zestaw audio. Oczywiście, muszę się Wam do czegoś przyznać. No, nie jestem rolnikiem, więc jakie jest przeznaczenie tego Tarpana? Aktywna turystyka, bo jestem zapalonym offroadowcem. I dodatkowo, na bazie oryginalnej przyczepy do tarpana, zdecydowałem się zbudować przyczepę do aktywnej turystyki – wyjaśniał w odcinku Szafrański.
Jak Szafrański zmodernizował Tarpana?
Przyczepa stworzona przez Szafrańskiego ma rozkładane podpory, stosowane standardowo w klasycznych przyczepach kempingowych. Na jej powierzchni mechanik zainstalował samorozkładający się namiot. Na bagażniku Tarpana umieścił akumulatorową lodówkę turystyczną z zamrażarką, bezpiecznie schowaną w czarnym boksie. A ponadto, na pace samochodu zainstalował rozkładaną kuchnię.
– Tarpan przejął wszystkie funkcjonalności napędu z Frontery, bo jak jedziemy w teren, to potrzebujemy napędu na cztery koła. Potrzebujemy reduktora. Oczywiście, zostawiłem też tryb sportowy skrzyni biegów, tryb zimowy skrzyni biegów. Dołożyłem kilka rzeczy, jak chociażby tablet, w nowoczesnych samochodach musi być tablet i spełnia on tu funkcję takiego komputera pokładowego, który pokazuje mi wiele parametrów pracy samochodu. Na górze jest głośnik i co jest ważne, te elementy są demontowane i jak już zmęczę się jazdą w terenie i chcę sobie odpocząć przyprzyczepie to mam telewizor, mam od razu do tego czysty, krystaliczny dźwięk, a jak wracam, wieszam i z powrotem spełnia funkcję do jazdy – wyjaśnił Szafrański.
Mechanik zdecydował się przeprowadzić testy swojego Tarpana w okolicach Warszawy. Tego, jak mu poszło, dowiecie się z nagrania poniżej.
Oprac. Justyna Czupryniak-Paluszkiewicz
Źródło: muzeum-szreniawa.pl, TVN Turbo