Pomoc suszowa: są problemy z pobraniem protokołu z aplikacji
Do 15 marca trwa nabór wniosków o pomoc suszową. Czasu jest już niewiele. Dodatkowo okazuje się, że rolnicy mają po raz kolejny problemy z aplikacją suszową. Otóż nie mogą pobrać protokołu szacowania strat. Bez tego ARiMR nie przyjmie od wniosku o rekompensatę.
- Napływają do nas niepokojące zgłoszenia od rolników i doradców o błędzie aplikacji uniemożliwiającym pobranie protokołu szacowania. Przechodząc do próby wydruku protokołu, wnioskodawca otrzymuje komunikat, że wniosek jest w edycji. Pomorska Izba Rolnicza informuje o 20 takich przypadkach, w których wypełniono i przesłano wnioski do Wojewody w terminie, z komunikatem zwrotnym: „Wniosek wysłany" - alarmuje szef Krajowej Rady Izb Rolniczych, Wiktor Szmulewicz.
Rolnicy alarmują o błędnych wyliczeniach w aplikacji suszowej
Ponadto rolnicy zgłaszają błędne podliczenia strat w protokołach bądź kalkulacjach. Przykładowo kalkulacja wykazuje stratę 29,85 proc., a rolnik dokonując samodzielnego wyliczenia na podstawie danych z kalkulacji otrzymuje wynik 32,23 proc.
Termin składania wniosków o pomoc suszową zostanie wydłużony?
Dlatego izby rolnicze zwróciły się do ministra rolnictwa o pilne podjęcie działań mających na celu usprawnienie aplikacji suszowej. Domagają się także, ze względu na problemy techniczne, wydłużenia terminu naborów wniosków o pomoc, aby wszyscy poszkodowani producenci byli w stanie skorzystać ze wsparcia.
Rolnicy złożyli 80 tys. wniosków o pomoc suszową
Tylko do 15 marca 2024 r. rolnicy, których uprawy ucierpiały w ubiegłym roku z powodu suszy, gradu, deszczu nawalnego, ujemnych skutków przezimowania, przymrozków wiosennych, powodzi, huraganu, pioruna, obsunięcia się ziemi lub lawiny, mogą składać wnioski o pomoc. Pod uwagę brane są także straty w użytkach zielonych.
Do tej pory o wsparcie wystąpiło 80 tys. rolników. Straty powyżej 30 proc. średniej rocznej produkcji ma naliczone 140 tys. rolników. Natomiast o szacowanie strat wystąpiło ponad dwa razy więcej gospodarstw - 290 tysięcy.
Kto może ubiegać się o pomoc suszową?
Warunkiem ubiegania się o pomoc są straty powyżej 30% średniej rocznej produkcji roślinnej w gospodarstwie. Ponadto, pomoc należy się do powierzchni tych upraw, na których wyżej wymienione niekorzystne zjawiska spowodowały utratę co najmniej 30% plonu.
Gdzie i do kiedy złożyć wniosek o pomoc suszową?
Wnioski od 29 lutego do 15 marca 2024 r. można składać bezpośrednio w ARiMR, listownie za pośrednictwem operatora pocztowego (np. Poczta Polska) lub za pośrednictwem platformy ePUAP lub usługi mObywatel na stronie gov.pl.
Pobierz wniosek o pomoc suszową i instrukcję wypełnienia
Wniosek i instrukcję wypełnienia można pobrać poniżej:
Jakie dokumenty dołączyć do wniosku o pomoc?
W przypadku, gdy wniosek dotyczy szkód spowodowanych przez grad, deszcz nawalny, ujemne skutki przezimowania, przymrozki wiosenne, powódź, huragan, piorun, obsunięcie się ziemi lub lawinę (Część A Wniosku) do wniosku należy dołączyć:
- kopię protokołu oszacowania szkód zawierającego:
- informacje o powierzchni upraw rolnych, na której powstały szkody spowodowane wystąpieniem w 2023 r. gradu, deszczu nawalnego, ujemnych skutków przezimowania, przymrozków wiosennych, powodzi, huraganu, pioruna, obsunięcia się ziemi lub lawiny,
- potwierdzenie wystąpienia ww. szkód przez wojewodę właściwego ze względu na miejsce ich wystąpienia – przez sporządzenie na tym protokole adnotacji o potwierdzeniu wystąpienia tych szkód;
- kopie polis ubezpieczeniowych potwierdzających zawarcie umów ubezpieczenia upraw rolnych.
W przypadku, gdy wniosek dotyczy szkód spowodowanych przez suszę (Część B Wniosku), do wniosku należy dołączyć:
- uwierzytelniony przez producenta rolnego podpisany wydruk protokołu oszacowania szkód albo kalkulacji oszacowania szkód, które zawierają informację o powierzchni upraw rolnych, na której powstały szkody spowodowane wystąpieniem w 2023 r. suszy,
- kopie polis ubezpieczeniowych potwierdzających zawarcie umów ubezpieczenia upraw rolnych;
Jakie są stawki pomocy suszowej?
Stawki pomocy suszowej wynoszą:
-
1000 zł/ha uprawy, na której susza, grad, deszcz nawalny, ujemne skutki przezimowania, przymrozki wiosenne, powódź, huragan, piorun, obsunięcie się ziemi lub lawina spowodowały utratę co najmniej 70% plonu, w tym wieloletnich użytków zielonych, na których obsada zwierząt z gatunku bydło, owce, kozy, konie lub gęsi wynosi co najmniej 0,3 DJP /ha TUZ;
-
500 zł/ha uprawy, na której szkody powstałe w wyniku wystąpienia w 2023 r. suszy, gradu, deszczu nawalnego, ujemnych skutków przezimowania, przymrozków wiosennych, powodzi, huraganu, pioruna, obsunięcia się ziemi lub lawiny spowodowały utratę co najmniej 30% plonu i mniej niż 70% plonu, w tym wieloletnich użytków zielonych, na których obsada ww. zwierząt wynosi co najmniej 0,3 DJP/ha TUZ.
W przypadku wieloletnich użytków zielonych, na których obsada zwierząt wynosi poniżej 0,3 DJP/ha, dopłata wynosi:
-
500 zł/ha – jeśli szkody powstałe w wyniku wystąpienia w 2023 r. suszy, gradu, deszczu nawalnego, ujemnych skutków przezimowania, przymrozków wiosennych, powodzi, huraganu, pioruna, obsunięcia się ziemi lub lawiny spowodowały utratę co najmniej 70% plonu;
-
250 zł/ha – jeśli wyżej wymienione niekorzystne zjawiska spowodowały utratę co najmniej 30% plonu i mniej niż 70% plonu.
Kamila Szałaj