Ceny ON w hurcie wyższe niż na stacji benzynowej
Rolnicy nadal mają problem z zakupem paliw. Ceny oleju napędowego oferowanego w hurtowych ilościach są wyższe niż te, które obowiązują na stacjach benzynowych dla indywidualnych klientów. Poza tym zdarza się, że dystrybutorzy odmawiają przywozu paliwa lub opóźniają jego dostawę, a niekiedy dostarczają mniej niż rolnik zamówił. O tej sprawie pisaliśmy TUTAJ.
Niestety, wszystko to ma miejsce w okresie intensywnych prac polowych, kiedy paliwo jest absolutnie niezbędne.
- To poważne utrudnienie, które negatywnie wpływa na konkurencyjność rolników oraz na ich zdolność do prowadzenia efektywnej działalności gospodarczej – ocenia Wiktor Szmulewicz, szef Krajowej Rady Izb Rolniczych.
Rolnicy apelują o paliwo do premiera Morawieckiego
Szmulewicz zaapelował więc do premiera Mateusza Morawieckiego i ministra rolnictwa Roberta Telusa o zwiększenie dostępności paliwa dla rolników.
- Jesteśmy przekonani, że w obecnej sytuacji na rynku paliw konieczne jest podjęcie działań w przedmiotowym zakresie. Wprowadzenie "paliwa rolniczego" oraz zapewnienie dostępności paliwa w odpowiednich ilościach i cenach hurtowych stanowi podstawowe działania Rządu dla rolników w celu prawidłowego prowadzenia produkcji rolnej – zaznaczył szef Izb Rolniczych.
Ministerstwo rolnictwo zwróciło się do ministra Sasina o zapewnienie paliwa dla rolników
Apel rolników nie pozostał bez odpowiedzi. Ministerstwo rolnictwa w oficjalnym piśmie zwróciło się do ministra aktywów Jacka Sasina o zapewnienie paliwa dla rolników i o wyjaśnianie, dlaczego ON jest droższy w hurcie niż na stacji benzynowej.
- Zwracam się z uprzejmą prośbą do Pana Ministra o rozważenie możliwości poprawy dostępności oleju napędowego dla rolników oraz przeanalizowanie przyczyn wyższych cen na rynku hurtowym – napisał w piśmie do Sasina wiceminister rolnictwa Rafał Romanowski.
Dlaczego brakuje paliwa w hurcie?
Zdaniem Urszuli Cieślak z biura maklerskiego Reflex ograniczone dostawy oleju napędowego to konsekwencja prowadzonej przez Orlen polityki, która spłaszczyła cenę paliwa na rynku hurtowym, przez co jego import przestał być opłacalny. O tej sprawie pisaliśmy TUTAJ.