Nie ma zgody Portu Morskiego w Gdyni ws. rozstrzygnięcia przetargu
Ministerstwo Infrastruktury miało przedstawić przed Komisją Rolnictwa i Rozwoju Wsi informacje na temat rozstrzygnięcia przetargu na dzierżawę Terminala Zbożowego w Porcie Gdynia. Jak się okazało, Marcin Przychodzki z Departamentu Prawnego Ministerstwa Infrastruktury, stwierdził, że nie może przygotować takich wiadomości, ponieważ wniosek o wyrażenie zgody na transakcję z zarządu Portu Morskiego w Gdyni nie wpłynął jeszcze do jego MI.
Dlaczego do MI nie wpłynął wniosek z zarządu Portu Morskiego Gdynia?
Powodem nie nadesłania wniosku ze zgodą na przeprowadzenie transakcji okazało się wciąż trwające postępowanie konkursowe, po którego zakończeniu minister infrastruktury będzie mógł wydać decyzję administracyjną w postaci wyrażenia zgody lub nie, na podpisanie umowy dzierżawy.
– Spółka samodzielnie prowadzi postępowanie. Minister czeka. Jak wniosek wpłynie, minister rozpatrzy go jak najszybciej – powiedział Marcin Przychodzki z departamentu prawnego ministerstwa infrastruktury.
Terminal zbożowy w Gdyni dla Polski
Jak podkreśliła obecna minister rolnictwa i rozwoju wsi Anna Gembicka, terminal zbożowy w gdyńskim porcie musi zostać w rękach Polaków, a jego właścicielem powinien zostać podmiot z większościowym udziałem Skarbu Państwa.
– Zarząd spółki powinien odstąpić od postępowania bez podania przyczyn. Tak ważna infrastruktura nie może być kontrolowana przez obcy kapitał – powiedział wiceminister rolnictwa Janusz Kowalski, którego zdaniem w innym razie decyzja taka będzie miała negatywny wpływ na polskie bezpieczeństwo żywnościowe przez 30 lat.
Podczas posiedzenia poseł Piotr Borys z Platformy Obywatelskiej zwrócił uwagę na fatalną komunikację pomiędzy ministerstwami rolnictwa i infrastruktury. Z kolei posłowie Prawa i Sprawiedliwości podkreślali, że żadna umowa nie została jeszcze podpisana.
Kontrola poselska ws. dzierżawy terminala zbożowego w Gdyni
W Ministerstwie Infrastruktury odbyła się kontrola poselska w sprawie wydzierżawienia terminala zbożowego w Gdyni.
– Firma, która ten przetarg wygrała kontroluje już dużą część eksportu zboża z Polski. Jeżeli oddamy jednej firmy tak duży udział w rynku nie będzie możliwe eksportowanie polskiego zboża lub kontrolowania eksportu ukraińskiego zboża. Wiadomo, że polska jest jednym z korytarzy eksportowych dla zboża z tego trudnego kierunku. Dlatego sprawa ma międzynarodowe znaczenie – mówił na konferencji prasowej w Sejmie poseł Michał Kołodziejczak z Koalicji Obywatelskiej.
Posłowie opozycji zażądali unieważnienia przetargu na dzierżawę terminalu zbożowego.
WK