UE chce zmian w transporcie zwierząt. ”To nie poprawi dobrostanu, ale zwiększy koszty”Justyna Czupryniak/Canva
StoryEditorZwierzęta

UE chce zmian w transporcie zwierząt. "To nie poprawi dobrostanu, ale zwiększy koszty"

13.08.2024., 09:00h

Komisja Europejska chce zmian w prawie o ochronie zwierząt podczas transportu. Jednak polscy hodowcy uważają, że nowe propozycje nie poprawią dobrostanu zwierząt. Ba, mogą wręcz prowadzić do jego pogorszenia. Jakich zmian chce KE?

Czy nowe przepisy dotyczące transportu zwierząt obniżą opłacalność produkcji rolniczej?

Mija ósmy miesiąc, odkąd KE przedstawiła projekt nowego rozporządzenia, w którym zostały zawarte nowe przepisy dotyczące ochrony zwierząt podczas transportu. Dokument stanowi element strategii „Od pola do stołu” i zakłada m.in. następujące nowelizacje:

  • ograniczenie czasu transportu,
  • zwiększenie liczby przerw na odpoczynek,
  • poprawę warunków wywozu zwierząt poza UE,
  • ustanowienie dopuszczalnych temperatur podczas transportu.

Komisja Europejska przedstawiła powyższe założenia w grudniu 2023 r., a już w marcu 2024 r. polski rząd przedstawił swoje stanowisko w tej sprawie.

Zdaniem rządzących, podjęcie decyzji o zwiększeniu wymagań dotyczących transportu zwierząt, podniesie jego koszty jednocześnie, obniżając opłacalność produkcji prowadzonej przez rolników. Jak stwierdzili wówczas politycy, może dojść do sytuacji, w której dostępność cenowa produktów pochodzenia zwierzęcego dla konsumentów zostanie zmniejszona, negatywnie wpływając na rynek i ograniczając wolność prowadzenia działalności gospodarczej.

PZPBM poparło stanowisko rządu ws. nowelizacji przepisów dot. transportu zwierząt

Stanowisko polskiego rządu w sprawie nowelizacji przepisów dot. transportu zwierząt jednoznacznie poparło Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego na czele z prezesem Jerzym Wierzbickim, który stwierdził, że rozporządzenie wymaga poprawek.

– Z zadowoleniem przyjmujemy stanowisko rządu, który wskazał, że niektóre przepisy projektu unijnego rozporządzenia wydają się zbyt ambitne lub trudne w stosowaniu i egzekwowaniu. Konieczne są dalsze prace nad tym rozporządzeniem w celu wypracowania optymalnych dla wszystkich państw członkowskich rozwiązań – mówi Jerzy Wierzbicki, Prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego.

Czy obecne przepisy dot. transportu zwierząt są nieodpowiednie?

Hodowcy nie zgadzają się z tym, że obecne przepisy dot. transportu zwierząt nie są wystarczające. Wręcz przeciwnie, uważają, iż wystarczy je egzekwować z pełną stanowczością, ponieważ ich zaostrzenie nie poprawi dobrostanu zwierząt. Rolnicy jednogłośnie stwierdzili, że wprowadzenie nowelizacji zaproponowanej przez KE, przełoży się na:

  • zwiększenie kosztów (również środowiskowych),
  • przedłużenie czas transportu,
  • brak poprawy dobrostanu zwierząt, a nawet jego pogorszenie.

– Wprowadzenie zakazu transportu cieląt poniżej piątego tygodnia życia oznacza, że hodowcy będą potrzebować dodatkowych funduszy na inwestycje, ponieważ muszą przetrzymać te zwierzęta do osiągnięcia akceptowanego do transportu wieku – tłumaczy Jacek Zarzecki, Prezes Polskiego Związku Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego.

Ile czasu firmy przewozowe miałyby na dostosowanie się do nowych norm?

Jak informuje organizacja Krowe Lowe, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi zauważyło, że firmy przewozowe na wprowadzenie nowych przepisów odnośnie do transportu zwierząt będą miały 5 lat. Będzie się to wiązało m.in. z wymianą pojazdów lub ich modernizacją w celu zapewnienia większej ilości miejsca dla zwierząt.

Przeczytaj również:

image
Transport zwierząt

UE zaostrzy prawo o transporcie zwierząt. Wzrost kosztów dla rolnika

Oprac. Justyna Czupryniak

Źródło: Krowe Lowe

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
12. wrzesień 2024 22:06