Które mleczarnie muszą obniżać ceny skupu mleka, a które nie zmieniają cenników?
Ostatni miesiąc wskazywał na wyhamowanie koniunktury na rynku mleka. Znaczna część firm mleczarskich dokonała korekt w cennikach. Wynosiły one od pięciu do dziesięciu groszy.
Trend ten wynikał głównie z osłabienia popytu w handlu zagranicznym. Faktycznie cena odtłuszczonego mleka w proszku (OMP) zbliżyła się do poziomu 10 złotych za kilogram. Musiało to skutkować obniżkami głównie wśród firm zajmujących się sprzedażą nieprzetworzonego mleka surowego, będących jego dostawcami do zakładów przetwórczych. Analogiczna sytuacja z mniejszym skutkiem wystąpiła w przedsiębiorstwach, w których występuje znaczny udział eksportu.
Niemniej spółdzielnie i spółki, które znaczną część towaru przeznaczają na rynek krajowy nie informowały o zmianach cen na kwiecień. Dotyczy to zwłaszcza największych grup mleczarskich funkcjonujących na polskim rynku.
Sytuacja na rynkach międzynarodowych przekłada się na polski rynek mleka
Polski rynek mleka wpisuje się tym samym w trendy międzynarodowe. W lutym i marcu występowały spadki cen produktów mleczarskich na rynkach międzynarodowych. Ostatnie notowania na rynkach Europejskich wskazywały na zmniejszenie cen właściwie wszystkich eksportowanych produktów mleczarskich. Odzwierciedlało to trendy na giełdach międzynarodowych, w tym najbardziej znanej nowozelandzkiej.
Wzrost cen produktów mleczarskich na GDT
Jednak już pierwsza kwietniowa aukcja na GDT przyniosła wzrosty większości oferowanych produktów.W największym stopniu wzrosła cena sera cheddar, bo aż o 4,1%. Odtłuszczone i pełne mleko w proszku podrożały odpowiednio o 1,4 i 3,4%. Cena masła wzrosła o 3,1%, natomiast bezwodnego tłuszczu mlecznego o 2,3%.
Jedyne spadki podczas aukcji mającej miejsce 2 kwietnia dotyczyły proszkowanej maślanki (-0,5%) i laktozy (-3,1%). Podczas wydarzenia nie oferowano sera mozzarella. Ogólny indeks wydarzenia zakończył wskazuje na wzrost cen o 2,8%. Niemniej nadal niepokojącym i ciągle występującym zjawiskiem, jest kolejny spadek ilości sprzedanych towarów.
Artur Puławski