Jak w jednym z niedawnych wydań zauważył Dziennik Gazeta Prawna, wartość wyeksportowanych z Polski w okresie od stycznia do kwietnia bieżącego roku produktów mleczarskich wyniosła 1 mld euro. Jest to aż o 4,7% mniej niż przed rokiem. Jak informowano spadek ilościowy wynosił już mniej, czyli 2,5% do 565,4 tysiąca ton.
Już rok 2023 nie był dobry pod tym względem. Można stwierdzić, że udało się obronić ilość produktów sprzedanych poza nasze graniczne, jednak pod względem wartości sprzedanych towarów obniżki przekraczały niejednokrotnie 10%.
Jednak z drugiej strony przedstawiane dane nie powinny dziwić. W roku 2022 ceny produktów mleczarskich na rynkach światowych zostały wywindowane na niespotykany do tej pory poziom. W branży mleczarskiej często mówi się o zdecydowanie rekordowym roku.
Mocno spadł eksport masła, wzrósł śmietany
W odniesieniu do eksportu obecnie widoczna jest duża zmiana w obszarze eksportowanych produktów. W okresie od stycznia do marca bieżącego roku znacznie spadł eksport produktów takich jak serwatka. Jest on niższy 11,5% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Rekordzistą w tym okresie jest jednak masło, którego Polska wyeksportowała, aż o 22,5% mniej.
Jednocześnie znacznie wzrósł eksport śmietany oraz odtłuszczonego mleka w proszku. W pierwszym z wymienionych przypadków było to aż 35,5%, z kolei w drugim z nich 11,4%.
Eksport produktów mleczarskich: kierunek Afryka
Od kilku miesięcy coraz bardziej widać, że sektor mleczarski coraz bardziej skupia się na innych niż dotychczas rynkach zbytu. Są to głównie kraje Afryki Północnej i Środkowej. Od sytuacji na nich w znacznym stopniu zależy kondycja polskich producentów nabiału.
Rośnie konkurencja na eksportowych rynkach mleka
Niemniej widać na nich coraz większą presję w szczególności ze strony państw poza unijnych. Mowa tu między o Nowej Zelandii, której udział znacznie zwiększa się chociażby w odniesieniu do największego nabywcy unijnych produktów proszkowanych, czyli Algierii. O ile w odniesieniu do odtłuszczonego mleka w proszku unijne, w tym polskie przedsiębiorstwa zachowują konkurencyjność, tak w przypadku pełnego mleka w proszku, ze względu na wysokie ceny tłuszczu mlecznego jest ona prawie zerowa.
Artur Puławski