Indyjski Amul umacnia swoją pozycję na światowym rynku mleka
Współpraca między oboma podmiotami ma umożliwić Amerykanom dostęp do marki GCMMF. Amul produkuje różnorodny asortyment markowych produktów mlecznych w Indiach i eksportuje je do ponad 50 krajów na całym świecie, w tym do Stanów Zjednoczonych. Amul, jedna z czołowych spółdzielni mleczarskich, odbiera mleko od 3,6 mln producentów.
To nie tylko jedna z najszybciej rozwijających się marek produktów mleczarskich na świecie, ale także największa grupa produktów konsumenckich w Indiach. Amul generuje ponad 10 miliardów dolarów rocznych przychodów. Obie strony sojuszu mają z tego korzyści. Hindusi skorzystają z dostępu do najnowocześniejszych technologii, które są w rękach Amerykanów. Indyjski sektor mleczarski odnotowuje stopę wzrostu wynoszącą 6 procent, podczas gdy światowy sektor mleczarski rośnie w tempie zaledwie 2 procent. Indyjski sektor mleczarski generuje ponadto obroty na poziomie 133 mld dolarów. Amul, chcąc w ciągu najbliższych pięciu lat podwoić swoje moce przetwórcze, ma ambicje, aby stać się największą firmą mleczarską na świecie.
Premier Modi podkreślił podstawowe wartości Amula, takie jak zaufanie, współpraca między ludźmi i siła rolników, podkreślając, że stanowi to przykład udanej współpracy między rządem a organizacjami spółdzielczymi. Temu właśnie przypisuje się fakt osiągnięcia statusu największego producenta mleka na świecie.
Obecnie w Indiach około 80 milionów osób jest ściśle powiązanych z przemysłem mleczarskim. W ciągu ostatniej dekady nastąpił znaczny, 60-procentowy wzrost produkcji mleka w kraju, co przełożyło się na 40-procentowy wzrost dostępności surowca na mieszkańca.
Rosyjski eksport produktów mlecznych znacznie wzrósł w 2023 roku
Sojuzmołoko, czyli Rosyjski Związek Przemysłu Mleczarskiego, prognozuje, że Rosja zwiększy eksport produktów mlecznych w 2024 r. Pamiętajmy, że w zeszłym roku ten eksport także rósł. Nie jest jednak tak różowo, bo w raporcie wskazano, że na tendencję wzrostową mogą mieć wpływ rosnące wyzwania w logistyce i rozliczeniach wynikające z zachodnich sankcji.
Rosyjski eksport produktów mlecznych odnotował znaczny wzrost – o 15 –18% w 2023 roku. Chociaż w ostatnich latach Rosja wyeksportowała produkty mleczne o wartości około 500 milionów dolarów, co stanowiło około 4% tamtejszej produkcji, w zeszłym roku nastąpiła istotna zmiana w strukturze eksportu. Ostatnio miał miejsce znaczny wzrost dostaw do krajów spoza Wspólnoty Niepodległych Państw.
Rosjanie mają coraz większe trudności z płatnościami za ich usługi i towary
W pierwszych dwóch miesiącach 2024 r. w Rosji odnotowano 5% wzrostu produkcji mleka surowego w porównaniu z rokiem poprzednim. Pomimo tego Rosjanie mają uzasadnione obawy w związku z trudnościami operacyjnymi i gospodarczymi wynikającymi z uwarunkowań międzynarodowych, takich jak przelewy międzybankowe dla płatności za usługi.
Od początku 2024 roku rosyjskie przedsiębiorstwa napotykają trudności w zarządzaniu rachunkami zagranicznymi, tj. w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Turcji i Chinach. Tureckie banki zamrażają rosyjskie konta korporacyjne w odpowiedzi na ostrzeżenia Stanów Zjednoczonych dotyczące sankcji. Jak podało lokalne stowarzyszenie handlowe, w styczniu turecki eksport do Rosji znacząco spadł – o 30,4%, osiągając łączną wartość 551 mln dolarów.
Rosyjskie firmy, zwłaszcza eksporterzy produktów mlecznych, w zakresie otrzymywania płatności za towary transportowane od klientów na całym świecie, w przeszłości polegały na bankach na Bliskim Wschodzie i w Azji. Niemniej, wdrożenie najnowszych wymogów regulacyjnych i wzmożona kontrola przez te instytucje finansowe, szczególnie w odniesieniu do klientów z Rosji, stworzyły dla przedsiębiorstw istotne przeszkody.
Główne przeszkody, na jakie napotykają w branży mleczarskiej, to gwałtowny wzrost kosztów produkcji i oprocentowania kredytów. Sojuzmołoko przewiduje, że rozszerzenie sprzedaży na dotąd niewykorzystane rynki może znacząco zwiększyć eksport rosyjskiego mleka w bieżącym roku. Mowa tu przede wszystkim o rynkach afrykańskich. Rosjanie przewidują wzrost eksportu mleka w proszku i serwatki do Nigerii.
Jarosław Malczewski