Paliwo rolnicze w ciągu roku zdrożało o niemal 30 procent!
Pełną parą ruszyły żniwa, a co za tym idzie znacznie wzrosło zużycie oleju napędowego przez ciągniki i maszyny rolnicze, w tym kombajny zbożowe. Jak wynika z danych Biura Maklerskiego Reflex, pierwsza połowa lipca przyniosła ceny benzyny, najwyższe od października 2013 roku. Również ceny oleju napędowego poszybowały w górę.
Przypomnijmy, że w połowie lipca 2020 r średnie ceny detaliczne paliw wynosiły:
- Benzyna Pb98 za 4,58-4,70 zł/l,
- Benzyna Pb95 za 4,27-4,39 zł/l,
- Olej napędowy ON za 4,20-4,32 zł/l,
- Autogaz LPG za 1,97-2,05 zł/l.
Obecnie średnia cena Pb95 jest o 1,12 zł/l wyższa niż rok temu, ON kosztuje o 1,22 zł/l więcej niż w na początku lipca 2020, czyli o 29 proc, więcej. Znacznie zdrożał również LPG, bo aż o 42 gr/l więcej.
Jakie są aktualne ceny paliw w regionie?
Obecnie najtańsza cena oleju napędowego, który jest najczęściej wykorzystywany w maszynach rolniczych jest w woj. pomorskim i zachodniopomorskim, gdzie średnio za litr paliwa rolniczego należy zapłacić 5,38 zł. Z kolei najwyższa cena ON jest w woj. podlaskim (5,49 zł i opolskim (5,47 zł).
Średnie ceny detaliczne paliw z 22.07.2021(Źródło: BM Relfex)
województwo | PB95 | ON | LPG |
Dolnośląskie | 5.71 | 5.44 | 2.67 |
Kujawsko-pomorskie | 5.73 | 5.41 | 2.68 |
Lubelskie | 5.69 | 5.41 | 2.59 |
Lubuskie | 5.69 | 5.36 | 2.64 |
Łódzkie | 5.69 | 5.42 | 2.62 |
Mazowieckie | 5.74 | 5.46 | 2.68 |
Małopolskie | 5.68 | 5.40 | 2.58 |
Opolskie | 5.74 | 5.47 | 2.64 |
Podkarpackie | 5.65 | 5.41 | 2.60 |
Podlaskie | 5.76 | 5.49 | 2.66 |
Pomorskie | 5.68 | 5.38 | 2.53 |
Śląskie | 5.74 | 5.44 | 2.57 |
Świętokrzyskie | 5.74 | 5.46 | 2.61 |
Warmińsko-mazurskie | 5.70 | 5.42 | 2.57 |
Wielkopolskie | 5.70 | 5.40 | 2.61 |
Zachodniopomorskie | 5.67 | 5.38 | 2.65 |
Średnia krajowa | 5.71 | 5.42 | 2.62 |
Czy paliwa zdrożeją w okresie żniw? Ważna decyzja OPEC
Jak podkreślają eksperci rynku paliw, wpływ na to czy ceny paliw będą jeszcze szły w górę czy raczej spadać będą mieć dwa czynniki: przygotowanie się państw do ewentualnej czwartej fali COVID-19 oraz ostatnie decyzja państw OPEC (Organizacja Państw Eksprtujących Ropę Naftową).
Otóż, ministrowie krajów OPEC na spotkaniu w niedzielę 18 lipca 2021 roku zatwierdzili decyzję o zwiększeniu wydobycia ropy. W oficjalnym komunikacie napisano, że kraje OPEC+ zamierzają zwiększyć produkcję ropy o 0,4 mln bbl/dzień „do czasu powrotu na rynek 5,8 mln bbl/dzień”, co ma nastąpić do września 2022 r. Jednocześnie w grudniu 2021 roku plan ten może zostać zmieniony. Kolejne posiedzenie państw OPEC+ odbędzie się 1 września 2021 r.
– Dzięki tej decyzji na początku tygodnia baryłka ropy staniała o 10 USD – wskazuje Rafał Zywert, analityk BM Reflex.
Według ekspertów spodziewane nadejście czwartej fali COVID-19 może mieć wpływ na ceny na stacjach benzynowych. Poszczególne regiony Europy już wprowadzają powoli obostrzenia związane z mutacją Delta koronawirusa. Zeszły rok pokazał, że te ograniczenia mogą spowodować spadek cen paliw.
– Do końca wakacji paliwo już nie zdrożeje – dodaje Rafał Zywert. – Wynika to z decyzji OPEK oraz przygotowań do czwartej fali COVID-19. Spodziewamy się pogłębienia spadku cen. Obecnie cena oleju napędowego na stacjach jest niższa niż benzyny, co wg BM Reflex jest bardzo pozytywnym trendem – podsumowuje analityk.
Złóż wniosek o zwrot akcyzy za paliwo rolnicze
Przy okazji przypominamy rolnikom, że od 1 do 31 sierpnia 2021 r. mogą składać w urzędach gmin wnioski o zwrot akcyzy za paliwo rolnicze wykotrzystane w okresie do 1 lutego do końca lipca.
Aktualne stawki dopłat do paliwa rolniczego wynoszą:
- 100 zł na 1 ha upraw rolnych,
- 30 zł do 1 DJP bydła.
Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze w 2021 roku?
Co prawda rząd zapowiedział zwiększenie limitów zwrotu akcyzy za paliwo rolnicze o 10 zł, ale zarówno rolnicy, jaki i organizacje rolnicze i związki branżowe podkreślają, że takie stawki nie zrekompensują ostatnich cen i wzrostu kosztów produkcji rolniczej.
Joanna Białek, Maryia Khamiuk
fot. Magdalena Szymańska