Co zrobić, by krowy produkowały więcej mleka?
Podlasie stanowi zagłębie mleczarskie Polski, a Łomża to centrum, w którym bije jego serce. Tomasz Gołaszewski z Syngenta Polska podczas swojego wykładu poruszył kwestie dotyczące rozwiązań oferowanych przez firmę, które mogą wprowadzać producenci mleka w swoich gospodarstwach, by krowy dawały go więcej.
– Syngenta ma w swojej ofercie wiele rozwiązań, których wdrożenie może wspomóc proces dawania mleka przez krowy. Jednym z nich jest oferta odmian kiszonkowych skierowana w szczególności do stad wysokowydajnych krów mlecznych. Głównie skupiamy się na strawności i zawartości skrobi w naszej kiszonce – mówił Gołaszewski.
Sytuacja na rynku mleka w Polsce, a nastroje rolników
Ekspert firmy Syngenta zapytany o to, jak obecnie ocenia sytuację na rynku mleka w Polsce, stwierdził, że jest ona zależna od tego, w jaki sposób funkcjonują dane gospodarstwa. Zdaniem Gołaszewskiego, na to, czy dana produkcja prosperuje, bezwzględny wpływ mają dobór środków produkcji oraz analiza kosztów.
– Na co dzień współpracuję z ok. 300 gospodarstwami. Te, których właściciele zarządzają nimi w sposób odpowiedni, licząc koszty, dobierając odpowiednie środki do produkcji, są w odpowiedniej kondycji i radzą sobie dobrze. Sytuacja w regionie, gdzie mleczarnie oferują najwyższą cenę skupu mleka w kraju, jest dobra. Nie da się jednak ukryć, że panuje duża niepewność związana z obawami o to, co będzie za rok, dwa lub pięć – stwierdził Gołaszewski.
Co Syngenta oferuje rolnikom w ramach Rolnictwa 4.0?
W przestrzeni medialnej pojawia się coraz więcej informacji dotyczących Rolnictwa 4.0. Widoczny jest również wzrost zainteresowania młodych rolników wykorzystywaniem w produkcji nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Jak przyznał Gołaszewski, Syngenta przygotowała już nowoczesną ofertę dla Rolnictwa 4.0, która została wprowadzona przez rolników do ich gospodarstw.
– Na Rolnictwo 4.0 składają się głównie rozwiązania cyfrowe. Jako dział nasienny Syngenty mamy ofertę skierowaną do rolników nim zainteresowanych. Dysponujemy stroną internetową Seed Selector, rekomendującą po uzupełnieniu podstawowych danych najlepszą odmianę ziarna na dane pole uprawne. Na podobnej zasadzie działają aplikacje, rekomendujące normę wysiewu na dane pole. Rozwiązania, o których wspomniałem, są już wdrażane i testowane przez naszych klientów – oznajmił Gołaszewski.
Czy młodzi rolnicy chętnie wybierają Rolnictwo 4.0?
Zdaniem eksperta firmy Syngenta, rolnicy w kategorii wiekowej od 20 do 30 lat podchodzą do Rolnictwa 4.0 z entuzjazmem i widzą w nim przyszłość. Jak podkreślił Gołaszewski, nie będzie polskiego rolnictwa bez młodych rolników, którzy muszą widzieć w nim opłacalność, a pocieszenie daje im na razie wdrażanie nowoczesnych technologii.
– Widzę, że osoby w wieku od 20 do 30 lat podchodzą do Rolnictwa 4.0 z entuzjazmem. Zaczynają wykorzystywać nowoczesne technologie i widzą już efekty swojej pracy oraz dostrzegają, że ma ona sens. Polska jest krajem, w którym jest chyba najwięcej rolników w całej Unii Europejskiej, dlatego warto ten potencjał wykorzystać. Nie będzie to jednak możliwe bez odpowiednich narzędzi, zainteresowań oraz promocji dobrych rozwiązań w rolnictwie. Młodzi ludzie, by zostać na gospodarstwach, muszą kochać to, co robią, ale również widzieć, że na tym da się zarobić i żyć na odpowiednim poziomie, bo tylko to da sukces – podsumował Gołaszewski.
Oprac. Justyna Czupryniak