Z artykułu dowiesz się:
Kto musi prowadzić rejestr zabiegów agrotechnicznych?
Rejestr zabiegów agrotechnicznych zobowiązani są prowadzić rolnicy, którzy ubiegają się o płatności w ramach ekoschematów:
- Rolnictwo węglowe i zarządzanie składnikami odżywczymi, w przypadku praktyk:
- Opracowanie i przestrzeganie planu nawożenia w wariancie podstawowym oraz w wariancie z wapnowaniem,
- Wymieszanie obornika na gruntach ornych w terminie 12 godzin od jego aplikacji
- Stosowanie płynnych nawozów naturalnych innymi metodami niż rozbryzgowo,
- Uproszczone systemy uprawy,
- Wymieszanie słomy z glebą,
- Biologiczna ochrona upraw.
Ten sam rejestr wypełniają rolnicy realizujący zobowiązanie ekologiczne i rolno-środowiskowo-klimatyczne.
W ramach Opracowania i przestrzegania planu nawożenia rolnik musi uwzględnić nazwę nawozu i zastosowaną ilość. Natomiast w przypadku realizacji praktyki Międzyplony ozime rolnik jest zobowiązany do odnotowania informacji o dacie zbioru uprawy w plonie głównym.
Oprócz tego w przypadku realizacji każdej z powyższych praktyk rolnik powinien odnotować inne informacje niezbędne do potwierdzenia wykonania czynności w ramach realizacji tej praktyki.
Jak wygląda rejestr zabiegów agrotechnicznych? Jak go wypełnić?
Formularz będący rejestrem zabiegów agrotechnicznych wygląda w następujący sposób:
1. część to strona tytułowa, na której należy uzupełnić informacje o:
- nazwie podmiotu,
- numerze identyfikacyjnym podmiotu,
- działaniach/interwencjach/praktykach, pakietach/wariantach realizowanych w gospodarstwie rolnym;
2. część to wykaz działań agrotechnicznych, gdzie należy uzupełnić informacje o wykonywanych zabiegach agrotechnicznych, czyli:
- oznaczeniu działki (literowe),
- numerze działki ewidencyjnej,
- dacie wykonania zabiegów agrotechnicznych działki/uprawy,
- rodzaju użytkowania,
- rodzaju wykonanej czynności,
- nazwie środka ochrony roślin,
- zastosowanej ilość środka ochrony roślin/nawozu,
- symbolu/nazwie działania/interwencji/praktyki,
- numerze pakietu lub wariantu,
- uwagach/powierzchni wykonanej czynności/przyczynie zastosowania środka ochrony roślin;
3. część to wykaz wykonywanych wypasów zawierający informacje dotyczące wykonanych wypasów zwierząt, czyli:
- oznaczeniu działki (literowe),
- numerze działki ewidencyjnej,
- dacie wypasu,
- powierzchni działki/uprawy/powierzchni na jakiej wykonano wypas,
- gatunku wypasanych zwierząt,
- liczbie wypasanych zwierząt,
- symbolu/nazwie działania/interwencji/praktyki,
- numerze pakietu lub wariantu,
- uwagach,
- rodzaju wypasu,
- typie użytkowania.
O czym należy pamiętać podczas wypełniania rejestru?
Dzień przeprowadzenia pierwszego zabiegu wynikającego z realizacji działania/interwencji/ekoschematu/pakietu/wariantu jest dniem rozpoczęcia prowadzenia rejestru zabiegów agrotechnicznych.
Rejestr należy uzupełniać na bieżąco i chronologicznie, czyli od dnia wykonania danej czynności agrotechnicznej/zastosowania nawozów oraz środków ochrony roślin/realizacji wypasu zwierząt i związanej z danym pakietem/wariantem/interwencją.
Uwaga! Czytelność rejestru zwiększa się, jeśli zapisy dot. poszczególnych działek są prowadzone na różnych stronach. Gdyby zabrakło kartek, dozwolone jest kontynuowanie zapisów na zwykłym papierze.
Pobierz: INSTRUKCJĘ WYPEŁNIANIA REJESTRU ZABIEGÓW AGROTECHNICZNYCH