I na tym właśnie opiera się idea rolnictwa zrównoważonego. Rolnictwo zrównoważone stawia na praktyki, które zwiększają produktywność zasobów gospodarstwa. Co to oznacza?
Wyższa produktywność
Efekt w postaci dobrych plonów można osiągnąć przy niższych nakładach produkcyjnych, np. dzięki badaniu gleby i unikaniu nadmiernej podaży nawozów. W oparciu o wiedzę i doświadczenie, możemy bardziej efektywnie stosować zabiegi ochrony roślin. Oszczędności (mniejsze zużycie paliwa) i wyższą produktywność da ograniczenie przejazdów ciężkich maszyn. To przykładowe i ważne działania pozwalające na większą precyzję wykonywanych zabiegów agrotechnicznych. To wszystko prowadzi do oszczędności nakładów produkcji, a tym samym, do większej produktywności zasobów gospodarstwa.
Większa rentowność
Opłacalna produkcja to oczywiście produkcja generująca zysk. Żeby jednak generować zysk, potrzebny jest skuteczny plan finansowy. W zrównoważonym gospodarstwie rolnym taki plan jest podstawą wszelkich podejmowanych decyzji. Dzięki niemu rolnik kontroluje przepływ finansów i zabezpiecza się przed ryzykiem utraty przychodu. Plan ten powinien być elastyczny wobec wahań koniunktury i uwzględniać analizę rynków zbytu, konkurencji, szans i zagrożeń dla gospodarstwa oraz jego słabych i mocnych stron. Konstruowanie założeń planu finansowego nie jest łatwym zadaniem, dlatego wymaga nieustannej pracy rolnika w kierunku ulepszenia swoich kompetencji menedżerskich.
Lepszy wizerunek
Jeszcze kilka lat temu słowo marketing nie funkcjonowało w przestrzeni działalności rolniczej. Dzisiaj nadal dość często budzi negatywne skojarzenia u rolników, jednak część z nich w działaniach marketingowych zaczyna dostrzegać pewną szansę. Idea rolnictwa zrównoważonego wskazuje na konieczność budowania dobrego wizerunku gospodarstwa rolnego, ponieważ jest on ważnym elementem przewagi konkurencyjnej. Przewaga ta natomiast przekłada się na zysk. Jak stać się konkurencyjnym? Stawiając na bezpieczeństwo i jakość swojej produkcji oraz budując dobre relacje z otoczeniem, a więc ze społecznością lokalną, partnerami biznesowymi i pracownikami. To, jak jesteśmy postrzegani, w dużej mierze decyduje o powodzeniu naszej działalności. W warunkach gospodarki rynkowej brak wizerunku, który mógłby wyróżnić gospodarstwo spośród całej rzeszy producentów żywności, to droga w konkurencyjny niebyt.
Opracowanie: PSRZ ASAP