Relację z ciekawej dyskusji konferencyjnej przedstawimy w kolejnych wydaniach „Tygodnika Poradnika Rolniczego”. Wydarzenie BASF dla planety było jednocześnie dobrym momentem do podsumowania mijającego sezonu przez dział BASF Agricultural Solutions w Polsce.
Najlepszy partner biznesowy
Konferencję prasową dla dziennikarzy branży rolniczej poprowadziła Monika Glen – menedżer ds. Komunikacji i Serwisów Marketingowych, a rozpoczęła się ona wystąpieniem Cezarego Urbana – dyrektora Działu Agricultural Solutions. Ponieważ kończy on swoją pracę dla działu, podsumował swoją 5-letnią kadencję, zwracając uwagę na zmiany, jakie miały miejsce w branży rolniczej oraz w BASF w ostatnich latach. Zaznaczył, że BASF wg klientów (badania Kynetec; Kleffmann) jest odbierany jako najlepszy partner biznesowy.
– Obok silnego portfolio, klienci doceniają nas za warunki współpracy, to bardzo cieszy, a dla mnie jest jednocześnie powodem do dumy – podkreślił Cezary Urban.
- Cezary Urban – dyrektor Działu Agricultural Solutions
Cele na najbliższe lata
Innowacyjne produkty, zaufanie partnerów biznesowych, a szczególnie rolników, pozwalają na krajowym rynku uzyskiwać ponadprzeciętne wzrosty sprzedaży. Od roku 2015 do 2019 (poza trudnym dla rolników rokiem 2017) BASF powiększał udziały w rynku środków i za rok 2019 szacowane są one na ok. 17,3%. To daje drugą pozycję, przy czym w kilku ważnych segmentach BASF jest liderem. Jak to się mówi – apetyt rośnie w miarę jedzenia i BASF Agricultural Solutions nie ukrywa ambicji zajęcia na polskim rynku środków ochrony roślin pozycji lidera.
To ambitny i realny plan, bo jak podkreślał Jacek Brol – kierownik Działu Marketingu – BASF z producenta środków ochrony roślin stał się dostawcą wielu rozwiązań dla rolnictwa. Obok oferty fungicydów, herbicydów czy insektycydów, posiada w swoim portfolio także materiał siewny rzepaku i narzędzia cyfrowe. W niedalekiej perspektywie, to portfolio uzupełnią odmiany hybrydowe pszenicy ozimej. Przedstawione przez Jacka Brola cele strategiczne BASF Agricultural Solutions na najbliższe 10 lat obejmują m.in.: zwiększenie sprzedaży o 50%, zwiększenie wkładu sprzedaży innowacji do 22 mld euro oraz osiągnięcie do 2030 r. neutralności pod względem zużycia CO2. Te cele mają zagwarantować wzrost wartości sprzedaży o 1 punkt procentowy ponad wzrost rynku i zwiększyć w nim udziały. BASF chce także stworzyć nowy strumień dochodów z oferowanych już rozwiązań cyfrowych.
- Jacek Brol – kierownik Działu Marketingu
Pierwszy fungicyd z Revysolem
O tej innowacyjnej substancji czynnej pisaliśmy przy okazji relacjonowania Dni Pola w Centrum Kompetencji BASF w Pągowie. Rolnicy mogli w tej lokalizacji zapoznać się z doświadczeniami z udziałem rejestrowanego jeszcze wtedy najnowszego fungicydu. Dr Jarosław Nadziak – Product Manager odpowiedzialny za fungicydy zbożowe, potwierdził na konferencji, że pierwszy fungicyd z Revysolem otrzymał rejestrację. A zatem, największą innowacją BASF, która pojawi się w sprzedaży w nadchodzącym sezonie, jest oficjalnie fungicyd RevyFlex.
– RevyFlex – to najnowsze rozwiązanie fungicydowe przeznaczone do ochrony zbóż na pierwszy zabieg – mówi dr Jarosław Nadziak. – Zawiera ono Revysol – innowacyjną substancję czynną opracowaną przez BASF i jednocześnie pierwszy na rynku azol zawierający Izopropanol. RevyFlex to pewność inwestycji, dzięki 100-krotnie mocniejszemu wiązaniu z patogenem, niezależność od pogody dzięki działaniu już od 5 stopni Celcjusza oraz lepsze zarządzanie czasem, dzięki skutecznej ochronie, trwającej nawet do 50 dni.
Niebawem przypomnimy ciekawe spostrzeżenia z Pągowa, gdzie Revysol był stosowany w różnych kombinacjach ochrony, również tych, które pojawią się w przyszłości po rejestracji kolejnych produktów.
- Dr Jarosław Nadziak – Product Manager odpowiedzialny za fungicydy zbożowe
Ecovio – rolnicza folia biodegradowalna
Ciekawym i na pewno innowacyjnym rozwiązaniem przedstawionym przez Macieja Wita, koordynatora rolniczych zastosowań technologii ecovio, są biodegradowalne folie rolnicze. Po testach naukowych w Instytucie Ogrodnictwa w Skierniewicach oraz testach praktycznych w 5 gospodarstwach i na 6 uprawach warzywniczych w całym kraju, BASF udowodnił, że folia do ściółkowania ecovio M, to nie tylko ekoinnowacja, ale i realne korzyści dla rolnika.
– Ecovio M, to już teraz gotowe rozwiązanie, dzięki któremu polski rolnik nie tylko dba o środowisko, nie generuje masowych odpadów zużytych folii rolniczych, ale i wpływa na wysokość plonu, zdrowotność roślin, a także lepszą gospodarkę wodą. I co najważniejsze, ta technologia zwyczajnie się opłaca – podkreślał Maciej Wit.
Cyfrowa rodzina xarvio
Na konferencji Paweł Malinowski – ekspert ds. digitalu – mówił o serwisach dla rolników w obszarze xarvio Digital Farming Solutions. Xarvio Field Manager – to aplikacja internetowa dla ochrony roślin i wczesnego rozpoznania zagrożeń. Pomaga w zarządzaniu gospodarstwem, ułatwia kluczowe decyzje zabiegowe, inwestycyjne i uprawowe. Jej zalety doceniło już ponad 15 000 użytkowników w całej Europie. Jak zaznaczał Jacek Brol – właśnie na tego typu rozwiązaniach w przyszłości BASF chce stworzyć nowy strumień dochodów.
Obecnie z rodziny xarvio dostępna jest darmowa aplikacja Scouting pomocna w rozpoznawaniu chorób i chwastów. Ta aplikacja pomaga też liczyć i rozpoznawać szkodniki odłowione w żółtych naczyniach, analizuje uszkodzenia liści oraz określa poziom pobrania azotu. Dzięki temu rozwiązaniu, zyskujemy łatwe monitorowanie pola, lepsze zarządzanie ryzykiem dzięki powiadomieniom opartym na społeczności SCOUTING i w końcu – kompleksowe narzędzie do kontroli pól. Z aplikacji tej korzysta już ponad 1,8 mln użytkowników w całej Europie.
Marek Kalinowski
Zdjęcie główne: BASF
Zdjęcia: Marek Kalinowski
Zdjęcie główne: BASF
Zdjęcia: Marek Kalinowski