– Rolnicy zmagają się obecnie z takimi wyzwaniami jak zmiana klimatu, erozja gleby czy zmniejszanie się różnorodności biologicznej. Zmieniają się także oczekiwania konsumentów i postrzeganie technologii wykorzystywanych w rolnictwie. Istnieje wyraźne zapotrzebowanie na innowacje i więcej działań służących przezwyciężaniu tych wyzwań z korzyścią dla wszystkich zainteresowanych stron — rolników, konsumentów i środowiska – powiedziała Alexandra Brand, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w firmie Syngenta.
Działania w trzech obszarach
Firma wydała ten komunikat po ponad 150 sesjach konsultacyjnych zorganizowanych na całym świecie w celu zebrania szerokiego spektrum opinii. Pozwoliły one lepiej zrozumieć oczekiwania społeczeństwa i rolników oraz pojmowanie koncepcji zrównoważonego rolnictwa przez poszczególne grupy. W ramach nowego podejścia, Syngenta zamierza dalej doskonalić metody uprawy i ochrony roślin oraz poszukiwać rozwiązań, będących odpowiedzią na wyzwania środowiskowe, społeczne oraz ekonomiczne.
Te prace nad innowacyjnymi rozwiązaniami będą koncentrowały się na trzech obszarach. Pierwszy, to innowacje kierowane potrzebami społeczeństwa i przyrody. Opinia społeczna i potrzeby środowiska naturalnego – obok zaspakajania potrzeb rolników – będą coraz częściej pojawiały się jako czynniki kształtujące innowacje. Nowe produkty będą opracowywane z uwzględnieniem zewnętrznie weryfikowanych zasad zrównoważonego rozwoju.
Kolejny obszar to dążenie do obniżania pozostałości środków ochrony roślin w uprawach i środowisku. Syngenta dba o bezpieczeństwo swoich produktów podlegających ścisłym regulacjom oraz rozumie ich rolę w ochronie jakości i bezpieczeństwa żywności. Jednocześnie firma wsłuchując się w opinie partnerów, będzie z nimi współpracować w zakresie dalszego ograniczania pozostałości w uprawach bez uszczerbku dla produktywności, a także w celu poprawy stanu gleby oraz zapobiegania jej erozji.
I obszar trzeci – inwestycje z myślą o potrzebach rolników i przyrody. Syngenta wspólnie z rolnikami, środowiskiem akademickim i ekologami będzie pracować nad rozwiązaniami zgodnymi z zasadami zrównoważonego rozwoju. Firma będzie też w przejrzysty sposób informować o efektach tych inwestycji w dziedzinie badań i rozwoju.
Z naciskiem na innowacyjność
Dyrektor Brand powiedziała także, że nie da się zaprzeczyć, że nasza branża potrzebuje zmiany. Postulat ten wyraźnie wybrzmiewał w trakcie wszystkich sesji konsultacyjnych. Położymy większy nacisk na innowacyjność, starając się pomóc gospodarstwom rolnym w uodpornieniu się na zmiany klimatu oraz lepszej adaptacji do wymagań konsumentów – między innymi w zakresie ograniczania emisji dwutlenku węgla oraz przeciwdziałania erozji gleby i zanikowi bioróżnorodności.
Kolejne etapy działań będą polegały między innymi na dalszych konsultacjach z zainteresowanymi stronami, prowadzonych pod kątem sformułowania wyraźnych celów i opracowania miar ich realizacji w poszczególnych obszarach. Stosowne komunikaty zostaną opublikowane jeszcze w tym roku. Jednocześnie trwają prace nad szczegółowymi wnioskami z odbytych sesji konsultacyjnych na potrzeby kolejnej edycji The Good Growth Plan w 2020 r. W szóstym roku obowiązywania planu realizacja wszystkich przyjętych zobowiązań jest zaawansowana i przebiega zgodnie z harmonogramem.
fot. Pixabay