UOKiK wszczyna postępowanie w sprawie rabatów w sieciach Intermarche, Kaufland i Eurocash
W poniedziałek 28 grudnia 2020 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta poinformował, że po analizie stosowania polityki rabatowe przez niektóre sieci handlowe zostało wszczęte postępowanie wyjaśniające wobec 3 spółek:
- Kaufland Polska Markety;
- Eurocash – organizatora sieci sklepów, m.in. ABC, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Gama, Groszek i Euro Sklep;
- SCA PR Polska – odpowiedzialnej za sieć Intermarche.
Z dotychczasowych ustaleń kontrolerów UOKiK wynika, że spółki te zawierały z dostawcami produktów rolno-spożywczych umowy dotyczące warunków handlowych na dany rok z opóźnieniem, co może wskazywać na możliwość stosowanie tzw. retro rabatów.
Stosowanie rabatów retro w praktyce oznacza, że rolnicy czy przetwórcy (np. zakłady mięsne, mleczarnie) przez długi czas od dostarczenia towaru do sieci handlowej mogą nie znać dokładnych warunków finansowych, na jakich odstawili żywność. Niektóre sieci dodatkowo obciążają dostawcę „rabatami” nie przewidzianymi w pierwotnych umowach o dostawy, np. za promowanie danego produktu w gazetce reklamowej sieci.
Prezes UOKiK: relacje handlowe w sektorze rolno-spożywczym muszą opierać się na uczciwości
–Działanie trzech przedsiębiorców może być przejawem nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej, dlatego w toku postępowania wyjaśniającego zweryfikujemy poczynione wstępnie ustalenia – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKUiK. – Sytuacja, w której dostawcy produktów rolno-spożywczych przez kilka miesięcy nie wiedzą, na jakich warunkach finansowych realizują dostawy do sieci handlowej i czy współpraca będzie w ogóle dla nich opłacalna, jest absolutnie nieakceptowalna. Podobnie nie może dochodzić do sytuacji, gdy w toku współpracy większy przedsiębiorca wymusza dodatkowe rabaty wsteczne, wykraczając znacząco poza uzgodnione pierwotnie warunki. Relacje handlowe muszę opierać się na uczciwości i odpowiedzialności, zwłaszcza w tak ważnym gospodarczo sektorze rolno-spożywczym – dodaje szef Urzędu.
Dotkliwa kara dla sieci handlowych za wykorzystywanie przewagi kontraktowej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta podkreśla, że obecnie prowadzone jest postępowania wyjaśniające w sprawie, a nie przeciwko konkretnym podmiotom.
Jeżeli jednak wstępne ustalenia kontrolerów potwierdzą się i rzeczywiście dochodziło do stosowania przez przedsiębiorców nieuczciwych praktyk, wówczas prezes UOKiK może postawić zarzuty wykorzystywania przewagi kontraktowej i nałożyć karę finansową w wysokości do 3% rocznego obrotu przedsiębiorcy.
Biedronka z rekordową kara za narzucanie retro rabatów
Dwa tygodnie temu, 14 grudnia 2020 roku prezes UOKiK nałożył karę na Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci Biedronka. Właściciel Biedronki musi zapłacić aż 723 mln złotych, co jest najwyższą kara nałożona na sieć handlową za wykorzystywanie przewagi kontraktowej. Więcej na ten temat w artykule:
Rekordowa kara dla Biedronki – 723 mln złotych.
Paweł Mikos
Fot. Anna Shvets z Pexels