Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął dwa postępowania wyjaśniające w sprawie Auchan i Carrefour
Prezes UOKiK weryfikuje usługi świadczone przez sieci handlowe na rzecz dostawców produktów rolno-spożywczych. Zdaniem UOKiK sieci pobierała w zamian za działania m.in. z zakresu marketingu oraz zagadnień logistycznych tzw. opłaty okołosprzedażowe.
- Wszcząłem postępowania wyjaśniające aby dokładnie sprawdzić, czy część opłat pobieranych od dostawców, w tym rolników, nie ma na celu nieuczciwego przerzucenia na nich kosztów działalności sieci handlowych. Nieprecyzyjne określenie usług, które mają być świadczone przez sieci, może z kolei powodować, że dostawcy na etapie zawierania umowy mogą nie wiedzieć, jakie konkretnie działania powinny być realizowane przez sieci na ich rzecz. To kontynuacja naszych działań dotyczących praktyk sieci handlowych związanych z pobieraniem opłat od dostawców. Kończymy również badanie rynku, z którego opublikujemy raport. Nie wykluczamy nowych postępowań w sprawie praktyk kolejnych spółek – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Rolnicy i dostawcy płacili za coś, za co nie powinni
Carrefour i Auchan Polska w zamian za usługi polegające na transporcie produktów z magazynów centralnych sieci do ich poszczególnych sklepów pobierali od dostawców produktów rolno-spożywczych opłaty. - Pobieranie specjalnych opłat logistycznych może stanowić nieuzasadnione obciążenie dla kontrahentów. Ponadto, zakres usług marketingowych świadczonych przez obie spółki na rzecz dostawców, może być określany w niejasny sposób – wyjaśnia prezes UOKiK.
UOKiK zaznacza jednak, że postępowanie jest w sprawie, a nie przeciwko przedsiębiorcom. Jeśli okaże się, że spółki wykorzystywały przewagę kontraktową, wówczas spółką zostaną postawione zarzuty.
Właścicielom sieci handlowych może wówczas grozić kara w wysokości do 3 proc. rocznego obrotu.
Michał Czubak
Fot. Auchan