Dni Muzeum Tarpana
Wspaniała atrakcja dla pasjonatów klasycznej motoryzacji oraz idealne miejsce na spędzenie wolnego czasu z rodziną, Na zwiedzających czeka wiele zabytkowych pojazdów. W sobotę i niedzielę, 3 i 4 lipca 2021 r. w Muzeum Narodowym Rolnictwa w Szreniawie po raz drugi z rzędu odbędą się Dni Muzeum Tarpana.
Dwudniowe pokazy dla publiczności będą znakomitą okazją do poznania samochodów marki Tarpan, które jeszcze 25 lat temu były produkowane w Poznaniu. W Szreniawie będzie można z bliska obejrzeć Tarpany i inne auta z epoki, a także posłuchać opowieści pracowników dawnej Fabryki Samochodów Rolniczych „Polmo”, przeplatanych dźwiękami samochodowych silników.
Szczególną atrakcją pokazów Dni Muzeum Tarpana 2021 w Szreniawie będą spotkania z pracownikami zakładów, w których kiedyś produkowano Tarpany. Inżynierowie Fabryki Samochodów Rolniczych „Polmo” w Poznaniu-Atoninku opowiedzą m.in.:
- o idei powstania samochodu rolniczego Tarpan,
- o kulisach projektu nowego Tarpana opracowanego przez koncern FIAT,
- o narodzinach terenowego pojazdu Honker.
Pokazy odbędą się na placu na folwarku Muzeum Narodowego Rolnictwa w Szreniawie oraz w „Muzeum Tarpana” (pawilon 15).
Jaka jest historia Tarpana?
FSR Tarpan to osobowo-towarowy samochód dostawczy. Pojazd zadebiutował w 1972 roku, a produkcja modelu oznaczone liczbą 233 ruszyła rok później w poznańskich Wielkopolskich Zakładach Napraw Samochodowych. Tarpan miał być z założenia praktycznym pojazdem dla rolników, który w zależności od potrzeb może zarówno pomagać przy pracach w polu, jak i spełniać potrzeby przewozu większej ilości osób.
Dlatego też przewidziano 3 rodzaje nadwozia – towarową 3-osobową, kombi (z całkowicie zabudowaną przestrzenią ładunkową) oraz osobowo-towarową, która posiadała praktyczne rozwiązanie. W zależności od potrzeb, pojazd można było zmienić z 3- na 6-osobowy dzięki przesuwanej tylnej ścianie. W pierwszym przypadku ładowność wynosiła 600 kg, natomiast w drugim – 300. Pierwsze egzemplarze były montowane w bardzo prymitywnych warunkach. Blachy klepane były ręcznie, przez co nadwozie Tarpana często było po prostu poobijane, mimo iż dopiero co wyjechało z fabryki. Oprócz tego zastosowano przestarzały silnik M20 z Warszawy, który bardzo kiepsko sprawdzał się w Tarpanie. Szybko jednak wprowadzono także nieco nowszą jednostkę S21. Pierwszy silnik generował 50, a drugi – 70 KM.
W październiku 1976 r. rozpoczęto produkcję Tarpana F233 w wersjach standard, kombi i pickup z całkowicie obudowaną skrzynią ładunkową. Samochody wyposażone były w górnozaworowy silnik pochodzący z Polskiego Fiata 125p o pojemności 1481 cm3 . Dzięki zastosowaniu 4-przekładniowej skrzyni biegów Tarpany były bardziej dynamiczne, ale jednocześnie bardziej ekonomiczne. W modelu 237, produkowanym do 1991 r., zmianie uległ mechanizm różnicowy – zastosowano w nim blokadę tylnego mostu.
Na naszych lamach pisaliśmy jakiś czas temu o "Wystawie Tarpana. Artkuł jest dostępny pod linkiem: Odpicowane Tarpany błyszczą w Szreniawie, w tym prototyp SUV-a
Jedyne takie muzeum rolnictwa w Polsce i jedne z nielicznych w Europie
Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie usytuowane jest na skraju Wielkopolskiego Parku Narodowego w odległości 10 km od Poznania przy drodze w kierunku Wrocławia. Jest jedynym tej rangi muzeum rolnictwa w Polsce i jednym z nielicznych i największych w Europie. W swojej działalności nawiązuje do blisko 145-letniej tradycji polskiego muzealnictwa rolniczego. Jest kontynuatorem i spadkobiercą powstałego w 1875 roku w Warszawie - Muzeum Przemysłu i Rolnictwa.
Oprac. Natalia Marciniak-MusiałZdjęcie: Muzeum w Szreniawie