StoryEditorWiadomości rolnicze

Fundusze promocji z przewagą rolników

05.12.2016., 14:12h
Sejm przyjął zmiany w ustawie o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych. Jak wyjaśniał poseł Piotr Polak (PiS), nowelizacja wynika z konieczności przygotowania skutecznych strategii dla promocji polskich produktów rolnych.

Co więcej, zmiany te od lat postulowali sami rolnicy, gdyż obecne prawo było uchwalone w 2009 r. przy innej perspektywie budżetu UE. Ponadto nowe przepisy mają sprawić, że gromadzone w funduszach pieniądze będą wydawane bardziej racjonalnie.

Podstawowa zmiana dotyczy większej reprezentacji rolników w zespołach decydujących o rozdysponowaniu środków. W składach komisji zarządzających funduszami promocji ma być teraz aż 5 przedstawicieli rolników. Jedno miejsce w komisjach zarezerwowane zostanie dla przedstawiciela izb rolniczych. Natomiast do 3 osób zmniejszy się liczba przedstawicieli przetwórców.

Sejm jednak nie poparł pomysłu posłów z Kukiz’15, którzy chcieli, by promocję produktów rolno-spożywczych ograniczyć tylko do tych, które zawierają do 10% zagranicznych składników. W przegłosowanej ustawie udział ten określono na 25%. Klub Kukiz’15 chciał też, by w składach komisji zarządzających mogli zasiadać wyłącznie przedstawiciele firm z polskim większościowym kapitałem. Z kolei Zbigniew Ajchler (PO) proponował, by zachować 4-letnią kadencję dla obecnych członków komisji zarządzających funduszami. Te poprawki też odrzucono.

Za nowymi rozwiązaniami głosowało 400 posłów. Jeśli nowelizacja zyska aprobatę senatu i prezydenta, wejdzie w życie od nowego roku.

Zmiany dotyczą m.in. funduszu promocji produktów rolno-spożywczych: mleka, wieprzowiny, wołowiny, ziarna zbóż i przetworów zbożowych, owoców i warzyw, drobiu oraz ryb. gt

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
01. listopad 2024 07:53