Jak powiedział PAP prezes Krajowej Rady Izb Rolniczych (KRIR) Wiktor Szmulewicz, rolnicy uważają, że akcyza za paliwo do produkcji rolnej powinna być zwracana w 100 procentach. Zaznaczył, że takie rozwiązania są w innych krajach np. w Niemczech.
Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie stawki zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej zakłada, że na 1 litr oleju w 2015 r., stawka zwrotu wyniesie 0,96 zł (czyli o 0,01 zł więcej niż w roku 2014).
Zdaniem Szmulewicza, to zbyt mało. W obecnej sytuacji m.in. z powodu rosyjskiego embarga rolnicy mają kłopoty ze sprzedażą swoich produktów, a ich ceny są niższe niż w poprzednich latach, więc każda forma poprawy opłacalności produkcji rolnej powinna być wykorzystana - tłumaczy przedstawiciel rolników. Według izb rolniczych, należy wprowadzić wyższą stawkę, odpowiadającą przynajmniej wysokości podatku akcyzowego obowiązującej dla olejów napędowych w 2014 roku, czyli 1,196 zł za 1 litr.
Izby zwracają też uwagę, że średnia kwota zużycia oleju napędowego na hektar jest większa niż określona w ustawie z 2006 r. o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej i nie odzwierciedla rzeczywistych nakładów ponoszonych przez producentów rolnych.
W przeliczeniu na 1 ha użytków rolnych roczny limit zwrotu podatku akcyzowego w 2015 r. będzie wynosił 82,56 zł wobec 81,70 zł w tym roku. W uzasadnieniu do projektu rozporządzenia czytamy, że w 2014 r. wojewodowie złożyli zapotrzebowanie na dotację na zwrot podatku akcyzowego zawartego w paliwie rolniczym na kwotę nieco ponad 792 mln zł.
W 2013 r. na zapotrzebowanie na dopłatę do paliwa rolniczego wyniosło 756 mln zł, w tym wykorzystano już 792 mln zł. Rolnicy otrzymują zwrot podatku na podstawie faktur składanych dwa razy w roku.
Obecnie trwają prace w Sejmie nad projektem ustawy budżetowej na 2015 r. Przewidziano w nim na dopłatę do paliwa rolniczego 800 mln zł (wobec 720 mln w 2014 r.). Projekt budżetu rolnego był już omawiany na posiedzeniu sejmowej komisji rolnictwa. Posłowie nie wnieśli poprawki zwiększającej tę kwotę.
System zwrotu akcyzy we wszystkich krajach UE jest jednakowy, natomiast wysokość zwrotu zależy od zamożności kraju. Według unijnych przepisów, maksymalny zwrot może wynosić 1,30 zł za litr paliwa. (PAP)