Izby chcą zmian w przepisach, by ułatwić pracę podczas żniw
W piśmie Zarząd KRIR przypomniał o odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury z listopada 2022 roku, w której rozważano możliwość stworzenia prawnych podstaw umożliwiających takie poruszanie się kombajnów.
W chwili obecnej pojazd wolnobieżny, ciągnik rolniczy lub zespół pojazdów, składający się z pojazdu wolnobieżnego lub ciągnika rolniczego i przyczepy specjalnej (np. kombajn zbożowy ze zdemontowanym hederem), może uzyskać zezwolenie na przejazd jako pojazd nienormatywny, jeśli jego szerokość przekracza 3 m, ale nie przekracza 3,5 m. Natomiast pojazd o szerokości przekraczającej 3,5 m musi posiadać zezwolenie kategorii V, które wydają Urzędy Miast na prawach powiatu lub Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Należy jednak podkreślić, że w przypadku kolizji drogowej, ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania, jeśli kombajn nie spełniał warunków umożliwiających poruszanie się po drodze publicznej.
Przepisy powinny iść w parze z rozwojem technologicznym
Współczesny sprzęt rolniczy jest często duży i ciężki, dlatego istnieje pilna potrzeba dostosowania przepisów, które pozwolą na spełnienie warunków i uzyskanie uprawnień do poruszania się po drogach publicznych, bez narażania rolników na ryzyko kary za naruszenie przepisów. Takie kary często wiążą się z poważnymi konsekwencjami finansowymi.
W kontekście intensywnych prac prowadzonych w gospodarstwach rolnych, zwłaszcza podczas zbiorów plonów, wprowadzenie możliwości poruszania się kombajnów z hederem o szerokości do 5 m po drogach publicznych, pod warunkiem posiadania odpowiedniego oświetlenia ostrzegawczego lub eskortowania przez pojazd wyposażony w oświetlenie ostrzegawcze, przyspieszyłoby proces zbiorów, zmniejszyło ilość wypadków w trakcie żniw oraz ułatwiło pracę rolnikom i operatorom kombajnów.
KRIR ponownie zwraca się do ministerstwa o zmianę przepisów
Zarząd KRIR zaapelował do Ministra Infrastruktury o podjęcie działań zmierzających do wprowadzenia zmian w obowiązujących przepisach, które umożliwią bezpieczne poruszanie się kombajnów z podłączonym zespołem pożniwnym o szerokości do 5 m po drogach publicznych. Takie zmiany przyczynią się do zwiększenia efektywności zbiorów, poprawy bezpieczeństwa oraz ułatwienia pracy rolnikom.
Michał Czubak
fot. ilustrujące/PSP Poznań