Europejski Zielony Ład może wprowadzić więcej zagrożeń niż szans
Założenia Europejskiego Zielonego Ładu, które zaprezentowano w 2019 roku są powszechnie znane. Chodzi m.in. o redukcję zużycia nawozów, polityka bioróżnorodności, zwiększenie udziału powierzchni upraw ekologicznych w rolnictwie europejskim w celu powstrzymania zmian klimatu. Jednakże od tamtego czasu sytuacja globalna i gospodarcza się zmieniła, ponieważ wybuchła epidemia Covid-19. Obecnie Europejski Zielony Ład wprowadzić może więcej zagrożeń niż szans.
Jedynym z istotnych problemów wdrażania polityki EZŁ będzie wzrost kosztów wytwarzania produktów rolnych, mniejsza produkcja w rolnictwie, które odbiją się na cenach żywności. I na tę kwestię w swoim wniosku zwróciła uwagę Komisja Kobiet Rady do spraw Kobiet i Rodzin z Obszarów Wiejskich przy Krajowej Radzie Izb Rolniczych w swoim wniosku do MRIRW.
Jakie obawy ma Rada Kobiet i Rodzin z Obszarów Wiejskich przy Krajowej Radzie Izb Rolniczych nt. Zielonego Ładu?
Rada Kobiet zauważa, że:
- w wyniku tego rolnictwo stanie się mniej konkurencyjne, a małe i średnie gospodarstwa będą uzależnione od dyktatu korporacji;
- sposoby wprowadzania, konsultowania i ustalania zmian mają być niewłaściwe;
- polskie rolnictwo nie jest jeszcze gotowe na takie zmiany w tak krótkim czasie;
- najpierw stracą rolnicy, potem konsumenci, a żywność stanie się towarem luksusowym;
- bezmyślne podążanie za ekofanatyzmem zniszczy rodzimą produkcję, a rolnictwo uzależni się od międzynarodowego kapitału.
Zdaniem Rady Kobiet KRIR jednym z rozwiązań byłyby działania w celu dostosowania analizy ekonomicznej do obecnej sytuacji.
Jakiej odpowiedzi Radzie Kobiet KRIR udzieliło ministerstwo rolnictwa?
W odpowiedzi na wniosek Rady Kobiet KRIR resort rolnictwa podaje m.in. że działania realizujące albo precyzujące założenia strategii będą wynikały z obecnie proponowanych oraz przyszłych inicjatyw, w tym prac legislacyjnych, które realizowane są w związku z potrzebą dostosowania przepisów / polityk / działań do założeń EZŁ.
W ramach realizacji założeń EZŁ do opracowanych w tym celu strategii należy:
- program „od pola do stołu” na rzecz sprawiedliwego, zdrowego i przyjaznego dla środowiska systemu żywnościowego COM(2020) 381;
- unijna strategia na rzecz bioróżnorodności 2030.
- przywracanie przyrody do naszego życia COM(2020) 380;
- plan działania na rzecz rozwoju produkcji ekologicznej COM(2021) 141;
- strategia UE na rzecz gleby do roku 2030, czerpanie korzyści ze zdrowych gleb dla ludzi, żywności, przyrody i klimatu COM(2021) 699, które są szczególnie powiązane z sektorem rolnym.
Podczas październikowego posiedzenia Sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Janusz Wojciechowski, komisarz UE do spraw rolnictwa, przedstawił w jaki sposób Europejski Zielony Ład może być szansą dla polskiego i europejskiego rolnictwa i wskazał on 3 istotne aspekty EZŁ:
- Sektory rolnictwa poszczególnych państw członkowskich charakteryzują znaczne różnice w strukturze oraz ilości stosowanych środków produkcji. Dlatego działania podejmowane na terenie kraju w ramach EZŁ powinny być dostosowane do warunków lokalnych i uwzględniać różne punkty wyjścia;
- Strategie wprowadzania rozwiązań EZŁ i ich cele opierają się na zachętach dla rolników, a nie na przymusie;
- Strategia „od pola do stołu” jest zgodna z rządowym programem rolnym z 2019 r.
W swoim kolejnym wystąpieniu Janusz Wojciechowski, tym razem w styczniu 2022 roku podczas posiedzenia Senackiej Komisji RiRW, podkreślał, że Zielony Ład jest europejską odpowiedzią i przeciwdziałaniem na ubywanie gospodarstw, a największe wyzwania stawia przed tymi krajami Europy Zachodniej, w których prowadzona jest największa intensyfikacja produkcji rolnej.
Każdy kraj członkowski UE ma swoją specyfikę produkcji rolnej, w związku z czym ma w swoim zakresie opracować konkretne działania na rzecz środowiska i klimatu, których bazą będą założenia EZŁ. Dlatego też realizacja poszczególnych inicjatyw wynikających z założeń EZŁ realizowana jest poprzez ciągłą dyskusję zarówno na poziomie krajowym, jak i unijnym, co do możliwości, zakresu i sposobu dojścia w Polsce do proponowanych celów.
Na zlecenie resortu rolnictwa, Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej – PIB , zajmuje się np. opiniowaniem dokumentów, przygotowywaniem analiz oraz rekomendacji w zakresie oceny oraz wpływu na sektor rolny, w tym jego konkurencyjność, proponowanych inicjatyw wynikających z realizacji założeń EZŁ. Wyniki analiz ekonomicznych, społecznych i gospodarczych brane są pod uwagę przy realizacji nowych rozwiązaniach w związku z założeniami EZŁ.
Oprac. Natalia Marciniak-Musiał
Na podstawie KRIR
Fot. Pixabay