Po co Clarksonowi ciągnik rolniczy?
Jeremy Clarkson, brytyjski prezenter telewizyjny specjalizujący się w branży samochodowej, autor i prowadzący legendarnego programu „Top Gear” kupił Lamborghini. Tym razem jednak nie jest to Aventador lecz pojazd o bardziej swojsko brzmiącej dla rolniczego ucha nazwie, czyli ciągnik Lamborghini R8.270 DCR.
Clarkson twierdzi, że za ciągnik zapłacił 40 tys. funtów, czyli ponad 200 tys. złotych. Oznaczałoby to, że nie jest to nowa maszyna rolnicza. Telewizyjny prezenter, opowiedział o tym na łamach gazety „Sunday Times”, w której jest felietonistą.
Przyznał, że ciągnik będzie pracować na jego 1000-akrowej (400 ha) farmie w Oxfordshire (środkowa Anglia), którą kupił w 2008 r.
Jeremy Clarskon docenia rolników
Pisząc na łamach „Sunday Times”, dziennikarz oddał na swój charakterystyczny sposób hołd rolnikom. Stwierdził, że po przejściu na emeryturę pracownika, który zajmował się gospodarstwem, musiał zająć się nim sam.
– Wiele osób było tym zaskoczonych, ponieważ, aby zostać rolnikiem, musisz być weterynarzem, pracownikiem biurowym, agronomem, mechanikiem, przedsiębiorcą, hazardzistą, synoptykiem, sprzedawcą, robotnikiem i księgowym. A ja nie jestem nikim takim – podkreśla Clarskon.
Można jeszcze dodać, że Clarkson uruchomił niedawno swój sklep z żywnością w miejscowości Chipping Norton, w którym sprzedaje, jak zapewnia, produkty „gwarantowanie nieekologiczne” (guaranteed non-organic).
Ciągnik Lamborgini R8.270 DCR czy Lamborgini Aventador – jaka różnica?
Farmer Clarkson narzeka, że nowa maszyna nie mieściła się w starym garażu, musiał więc wybudować nowy. Choć „Lambo” Clarksona ma 6, a nie 12 cylindrów i osiąga moc 270 KM, a nie ponad 700 KM jak Aventador, to imponuje nowemu właścicielowi rozmiarami.
Jak twierdzi, przednie koła ciągnika są wyższe od niego (co jest przesadą, typową dla tego dziennikarza motorozyzacyjnego), a żeby wejść do kabiny trzeba skorzystać z czteroszczeblowej drabiny. Przy tych rozmiarach prędkość 25 mil/h, czyli ok. 40 km/h, Clarksonowi wydała się przerażającą.
Podobne są za to pojemności silników – Aventador ma 6,5 l, a R8 – 7,1 litra.
Dane techniczne ciągnika Lamborgini R8
Model |
R8.215 |
R8.265 |
R8.230 |
R8.270 |
Engine model |
TCD2013 L06 4V |
TCD2013 L06 4V |
TCD2013 L06 4V |
TCD2013 L06 4V |
Pojemność silnika w cm3 |
7146 |
7146 |
7146 |
7146 |
Bore x stroke mm |
108×130 |
108×130 |
108×130 |
108×130 |
Max. moc KM DIN/rpm |
200/2300 |
250/2350 |
219/2100 |
262/2100 |
Zakres prędkości w km/h |
0,5-50,0 |
0,5-50,0 |
0,48-50,0 |
0,48-50,0 |
Max. prędkość km/h |
40/50 |
40/50 |
40/50 |
40/50 |
Udźwig w kg |
10500 |
10500 |
10500 |
10500 |
PTO speeds |
750/1000 |
750/1000 |
750/1000 |
750/1000 |
Promień skrętu w metrach |
13,5 |
13,5 |
13,5 |
13,5 |
Przednie koła |
600/65R38 |
600/65R38 |
600/65R38 |
600/65R38 |
Tylne koła |
710/70R42 |
710/70R42 |
710/70R42 |
710/70R42 |
Waga w kg |
8410 |
9050 |
9430 |
9450 |
Wysokość w cm |
327 |
327 |
327 |
327 |
Rozstaw osi w cm |
527 |
527 |
527 |
527 |
Długość w cm |
310 |
310 |
310 |
310 |
Pojemność zbiornika paliwa w litrach |
360 (550) |
550 |
425 (585) |
585 |
Poziom hałasu w kabinie w dB |
73 |
73 |
73 |
73 |
Na podstawie „Sunday Times”
Paweł Kuroczycki
Fot. Lamborgini