Polacy chcą żyć w sposób zrównoważony
Podczas badania ankietowano ponad 20 000 konsumentów z 18 państw w Europie. Celem ankietyzacji było zbadanie zaufania do systemu żywnościowego oraz produktów spożywczych.
Okazało się, że ponad połowa respondentów nie ma zaufania do branży spożywczej. Zaledwie 37% uznaje, że żywność, którą spożywają, jest zrównoważona. Europejczycy obawiają się także wpływu systemu żywnościowego na środowisko. 51% z nich bierze pod uwagę zrównoważoną żywność, a aż 76% deklaruje, że jest zmotywowana do życia w sposób zrównoważony. Dla Polski wyniki te wyniosły odpowiednio 82% i 61%. Wyniki badania pokazały więc, że między deklaracjami a rzeczywistymi wyborami wciąż pozostaje luka, jednak na tle Europy dla Polski jest ona nieco mniejsza.
Polscy konsumenci są sceptyczni
Zaufanie wobec autentyczności produktów spożywczych deklaruje 44% konsumentów z Polski. To o 3 punkty procentowe mniej, niż ogół Europejczyków. Producentom żywności i władzom ufa 48% ankietowanych, zaś odpowiednio 25% i 29% zgłosiło, że nie ma do nich zaufania. W Polsce odsetek ten wyniósł 44% dla zaufania wobec producentów żywności i 30% dla zaufania wobec władz. Polscy konsumenci są więc nieco bardziej sceptyczni.
58% ogółu ankietowanych twierdzi, że producenci żywności na ogół są kompetentni, 55% że posiadają oni niezbędne umiejętności, a odpowiednio 37% i 36% że są wystarczająco otwarci i uczciwi w kwestii swojej roli w systemie żywnościowym. Głównym powodem braku zaufania jest więc niska przejrzystość działań producentów.
39% obywateli Europy deklaruje, że w ich opinii władza jest wystarczająco otwarta, a 37% uważa, że rządzący robią wystarczająco dużo, aby słuchać opinii zwykłych ludzi.
Konsumenci ufają detalistom i rolnikom
Większym zaufaniem społecznym ogółu Europejczyków cieszą się osoby zajmujące się handlem detalicznym. 54% ankietowanych twierdzi, że ufa detalistom pod względem ich kompetencji, otwartości i troski. Polacy są nieco mniej optymistyczni w tym względzie. Odsetek zaufania do detalistów osiągnął bowiem wśród ankietowanych wysokość 49%.
Spośród wszystkich grup z branży spożywczej, które wzięto pod uwagę w cytowanym badaniu, największym zaufaniem cieszą się zdecydowanie rolnicy. Średnia dla Europy wyniosła 67%, a dla Polski 65%. Konsumenci uznają tę grupę za otwartą, kompetentną i zaangażowaną w swoją działalność.
Zuzanna Ćwiklińska
fot. Pixabay