StoryEditorWiadomości rolnicze

Konsumenci najbardziej ufają rolnikom, a najmniej władzy

14.04.2022., 15:04h
Badanie EIT Food Trust Report, przeprowadzone w 18 krajach europejskich, wykazało, że zaufanie Polaków do producentów żywności i władz plasuje się poniżej średniej europejskiej. Jako konsumenci, Polacy najbardziej ufają rolnikom. Jakich jeszcze danych dostarczyło to badanie?

Polacy chcą żyć w sposób zrównoważony

Podczas badania ankietowano ponad 20 000 konsumentów z 18 państw w Europie. Celem ankietyzacji było zbadanie zaufania do systemu żywnościowego oraz produktów spożywczych. 

Okazało się, że ponad połowa respondentów nie ma zaufania do branży spożywczej. Zaledwie 37% uznaje, że żywność, którą spożywają, jest zrównoważona. Europejczycy obawiają się także wpływu systemu żywnościowego na środowisko. 51% z nich bierze pod uwagę zrównoważoną żywność, a aż 76% deklaruje, że jest zmotywowana do życia w sposób zrównoważony. Dla Polski wyniki te wyniosły odpowiednio 82% i 61%. Wyniki badania pokazały więc, że między deklaracjami a rzeczywistymi wyborami wciąż pozostaje luka, jednak na tle Europy dla Polski jest ona nieco mniejsza. 

Polscy konsumenci są sceptyczni

Zaufanie wobec autentyczności produktów spożywczych deklaruje 44% konsumentów z Polski. To o 3 punkty procentowe mniej, niż ogół Europejczyków. Producentom żywności i władzom ufa 48% ankietowanych, zaś odpowiednio 25% i 29% zgłosiło, że nie ma do nich zaufania. W Polsce odsetek ten wyniósł 44% dla zaufania wobec producentów żywności i 30% dla zaufania wobec władz. Polscy konsumenci są więc nieco bardziej sceptyczni. 

58% ogółu ankietowanych twierdzi, że producenci żywności na ogół są kompetentni, 55% że posiadają oni niezbędne umiejętności, a odpowiednio 37% i 36% że są wystarczająco otwarci i uczciwi w kwestii swojej roli w systemie żywnościowym. Głównym powodem braku zaufania jest więc niska przejrzystość działań producentów. 

39% obywateli Europy deklaruje, że w ich opinii władza jest wystarczająco otwarta, a 37% uważa, że rządzący robią wystarczająco dużo, aby słuchać opinii zwykłych ludzi. 

Konsumenci ufają detalistom i rolnikom 

Większym zaufaniem społecznym ogółu Europejczyków cieszą się osoby zajmujące się handlem detalicznym. 54% ankietowanych twierdzi, że ufa detalistom pod względem ich kompetencji, otwartości i troski. Polacy są nieco mniej optymistyczni w tym względzie. Odsetek zaufania do detalistów osiągnął bowiem wśród ankietowanych wysokość 49%. 

Spośród wszystkich grup z branży spożywczej, które wzięto pod uwagę w cytowanym badaniu, największym zaufaniem cieszą się zdecydowanie rolnicy. Średnia dla Europy wyniosła 67%, a dla Polski 65%. Konsumenci uznają tę grupę za otwartą, kompetentną i zaangażowaną w swoją działalność. 

Zuzanna Ćwiklińska
fot. Pixabay

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
02. listopad 2024 23:50