Dla kogo przeznaczone jest wsparcie finansowe?
Wsparcie dostępne jest tylko dla tych rolników, małżonków i domowników rolnika, którzy podlegają ubezpieczeniu społecznemu rolników w pełnym zakresie i to nieprzerwanie co najmniej od 12 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy. Co jednak ważne, o wsparcie na założenie firmy nie mogą wystąpić osoby, które co prawda są ubezpieczone w KURS, ale prowadzą firmę wpisaną do CEIDG lub ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.
Albo dotacja, albo KRUS
Bardzo ważna informacja dla przyszłych beneficjentów jest też taka, iż skorzystanie z unijnej premii łączy się z wystąpieniem z KRUS i przejściem do ZUS. Wnioskujący musi zrezygnować z KRUS nie później niż do dnia złożenia wniosku o wypłatę drugiej raty pomocy. Pozarolniczą działalność gospodarczą trzeba zarejestrować w CEIDG.
Przedstawione wymogi nie wykluczają sytuacji, w której np. mąż prowadzi nadal działalność rolniczą, a żona zakłada np. zakład fryzjerski, korzystając z unijnej dotacji, i przechodzi do ZUS. Wykaz działalności jakie można podjąć na wsi przy pomocy tego wsparcia jest bardzo szeroki (można go znaleźć w załączniku do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 25 lipca 2016 r., poz. 1196).
Ulga na start dla korzystających z dotacji
Warto wiedzieć, iż osoba, która otrzymała decyzję o przyznaniu pomocy może skorzystać z ulgi na start zgodnie z art. 18 ustawy Prawo przedsiębiorców. Co oznacza, iż nie musi podlegać obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym przez okres 6 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej, przy czym w okresie korzystania z tej ulgi obowiązkowe jest opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne. Beneficjenci tego działania mają prawo także skorzystać z tzw. małego ZUS-u, czyli obniżenia wysokości składki na ubezpieczenie społeczne przez okres 24 miesięcy.
Może być samozatrudnienie
Każdy złożony wniosek jest oceniany. Pomoc jest przyznawana, jeżeli wnioskodawca uzyskał co najmniej 4 punkty. Liczba przyznanych punktów wpływa na kolejność przyznawania pomocy.
Za co przyznawane są punkty w ocenie?
Punkty można otrzymać m.in. za to, czy osoba otwierająca firmę ma stosowne ku temu kwalifikacje, czy ubiegający się o pomoc będzie miał w dniu złożenia wniosku nie więcej niż 40 lat.
Oceniana jest też innowacyjność podjętej działalności, skala bezrobocia w powiecie, w którym realizowane będzie przedsięwzięcie oraz ile nowych miejsc pracy zostanie utworzonych.
Jeśli w grę wchodzi samozatrudnienie, wtedy taki wniosek nie otrzyma za to kryterium punktu, choć jest ono dopuszczalne.
Za utworzenie miejsca pracy nie uznaje się sytuacji, w której wnioskujący zatrudni osoby wykonujące pracę na podstawie np. umowy zlecenia, umowy o dzieło lub kontraktu menadżerskiego. Na utworzonym miejscu pracy nie można tez zatrudnić osoby współpracujących, czyli np. małżonka, dzieci własnych, dzieci drugiego małżonka, rodziców, macochy i ojczyma (jeżeli pozostają z wnioskującym we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracują z nim przy prowadzeniu tej działalności).
Punktowane jest również skorzystanie z "Płatności na rzecz rolników kwalifikujących się do systemu dla małych gospodarstw, którzy trwale przekazali swoje gospodarstwo innemu rolnikowi".
Płatność w dwóch ratach
Premia na rozpoczęcie działalności pozarolniczej jest wypłacana w dwóch ratach:
- pierwszej w wysokości 80% premii, gdy beneficjent spełnieni warunki określone w wydanej decyzja o przyznaniu pomocy, na których realizację ma 9 miesięcy od dnia doręczenia takiej decyzji;
- drugiej w wysokości 20% po realizacji biznesplanu.
Przepisy wymagają, aby 100% premii zostało wykorzystane na przedsięwzięcie określone w biznesplanie, w tym na inwestycje w środki trwałe co najmniej 70%. Przy czym zakup może dotyczyć wyłącznie nowych maszyn, urządzeń oraz wyposażenia.. Wsparcie przewidziano również na inwestycje związane z budową, przebudową, remontem połączonym z modernizacją, wyposażeniem lub zagospodarowaniem nieruchomości.
Osoba, która skorzysta z premii na założenie firmy prowadzić ją przez 5 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy lub 3 lata od dnia wypłaty drugiej raty pomocy (jeśli działalność wymaga wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego).
Rolnicy, którzy już kiedyś prowadzili firmę, mogą wystąpić o dofinansowanie, jeśli od czasu jej zawieszenia lub likwidacji upłynęły 24 miesiące (liczone do momentu złożenia wniosku).
Magdalena Szymańska
fot. archiwum red.