NIK skutecznie ocenia działania MRiRW oraz KOWR promujące polską żywność za granicą
W latach 2017-2020 polski eksport artykułów rolno-spożywczych wzrósł o ponad 6 mld euro, czyli o ok. 22 proc. W dużej mierze jest to zasługa działań podjętych przez ministerstwa rolnictwa i Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa na rzecz promowania polskiej żywności za granicą. W 2019 r. Polska była 15. największym eksporterem produktów rolno-spożywczych na świecie i odpowiadała za ponad 2 proc. światowego oraz niemal 6 proc. unijnego eksportu produktów rolnych. Zdaniem NIK takie osiągnięcia nie byłyby możliwe bez odpowiedniej kampanii informacyjno-promocyjnej.
W ocenie NIK działania MRiRW i KOWR na rzecz promowania polskiej żywności za granicą były skuteczne.
Trzecia kontrola działań
Najwyższa Izba Kontroli już dwukrotnie wcześniej sprawdzała, jak instytucje promują polską żywność za granicami kraju. Najpierw było to w 2009 roku, później w 2016 r. W obu tych przypadkach kontrola Izby wypadła pozytywnie. Ta ostatnia, która odbywała się w latach 18-21 koncentrowała się przede wszystkim na działaniach realizowanych przez MRiRW oraz KOWR.
Działania tych instytucji dotyczyły przede wszystkim organizacji zagranicznych wystaw i targów, na których promowano polską żywność wysokiej jakości pod hasłem Polska Smakuje.
Eksport na poziomie 27 mld euro
Produkty rolno-spożywcze były eksportowane z Polski przede wszystkim do krajów UE. Wartość tego rynku zamyka się w kwocie około 27 miliardów euro, co stanowi wzrost o 5 proc. do tego, co było w 2019 roku.
Polska najwięcej żywności eksportowała do Niemiec, Wielkiej Brytanii, Holandii, Francji oraz Włoch i Czech.
„W latach 2018-2021 (do 30 września) łączne wydatki związane z działaniami promującymi polską żywność za granicą wyniosły prawie 117,3 mln zł, z czego środki publiczne stanowiły kwotę ok. 87,8 mln zł, a środki prywatne niecałe 29,5 mln zł” - poinformował NIK.
Nie ma róży bez kolców
W ocenie NIK, chociaż działania były skuteczne, to nie obyło się bez błędów. KOWR został negatywnie oceniony w punkcie odpowiadającym za wieloletnią strategię zagranicznych działań promocyjno-informacyjnych. Zwyczajnie KOWR nie opracował takiego planu.
Z kolei resort rolnictwa nie określił mierników do badań ex post, przez co ocena realizacji celów określonych w strategii nie była możliwa.
Michał Czubak
Fot. Unsplash.com